Dijksma volgt Dibi: geen reclame slechte voeding op scholen
15 mei 2008
Staatssecretaris Dijksma onderhandelt nog voor de zomer over een nieuw
convenant sponsoring in het onderwijs. GroenLinks vindt dat bedrijven die
zich bijvoorbeeld schuldig maken aan kinderarbeid op school niets te zoeken
hebben. Ook reclame voor slechte voeding hoort op scholen niet thuis.
Dijksma heeft toegezegd zich voor beide punten hard te willen maken.
GroenLinks is geen principieel tegenstander van sponsoring in het
onderwijs. Daarbij gelden wel 4 criteria:
- Niet leren tellen met BigMac's of een ABN/AMRO-logo in een
economieboek oftewel geen reclame in lesmateriaal
- Bij Informatica is er meer dan Microsoft alleen en we moeten
voorkomen dat de BV. Favorita slavernij uit geschiedenisboeken kan
wegpoetsen
- Ten derde sponsoring is een leuk extraatje en scholen mogen er nooit
en te nimmer afhankelijk van zijn
- Geen reclame voor slechte voeding of van `slechte' bedrijven.
Over de eerste drie criteria bestaat weinig discussie. En het kabinet
heeft zich nu ook gecommitteerd aan het laatste criterium. Dat is van
groot belang, omdat kinderen erg worden beïnvloed door reclame.
Tegelijkertijd kampen steeds meer kinderen met overgewicht. Daarom wil
GroenLinks geen reclame meer voor slechte voeding op scholen. Verder
wil GroenLinks dat scholen alleen geld aannemen van bedrijven die hun
maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Het kan niet zo zijn dat
bedrijven aan de ene kant goede sier proberen te maken, terwijl zij
tegelijkertijd kinderen in fabrieken laten zweten.
Tofik Dibi
GroenLinks