abcdefgh
Aan
de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
14 mei 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/512/64577 2070816390
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van het lid Duyvendak over de
toegenomen geluidsoverlast van de A28 en de A1 in Hoevelaken en Holkerveen.
1. Is het u bekend dat in de dorpen Hoevelaken en Holkerveen, gelegen aan de
oostelijke kant van de A28 en ten noorden van de A1 in de gemeente Nijkerk, veel
bewoners een grotere geluidsbelasting ervaren, sinds aan de oostelijke kant van de
A28 een geluidsscherm is gebouwd ter bescherming van de bewoners van de
Amersfoortse wijk Vathorst?
1. Ja, het geluidsscherm is (aan de westelijk kant van de A28) geplaatst onder
verantwoordelijkheid en in opdracht van de gemeente Amersfoort bij de ontwikkeling
van de woonwijk Vathorst.
2. Acht u het denkbaar dat weerkaatsing van het verkeerslawaai via het scherm een
oorzaak van die ervaringen kan zijn? Zo neen, waarom niet?
2. Ja, de gemeente Amersfoort heeft daarom in dit geval een absorberend scherm
geplaatst om zoveel mogelijk weerkaatsing van geluid te voorkomen. Uit onderzoek in
opdracht van de gemeente Amersfoort blijkt dat de er slechts sprake is van een
toename van de geluidbelasting van maximaal 0,56 dB(A) ten opzichte van oude
situatie.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2008/512/64577
3. Is het u bekend dat er, naast de plaatsing van dit scherm, diverse andere ingrepen
gepland zijn of plaatsgevonden hebben aan de infrastructuur in het gebied, in de vorm
van spitsstroken, wegverbredingen, verlenging van genoemd scherm en nieuwe
aansluitingswegen?
3. Ja.
4. Is het u bekend dat in de verschillende rapporten van de onderzoeken naar de te
verwachten geluidsontwikkeling naar aanleiding van deze infrastructurele werken zeer
verschillende uitgangswaarden voor de verkeersintensiteit worden gehanteerd?
4. Ten behoeve van het onderzoek voor het scherm langs de A28 is gebruik gemaakt
van verkeersintensiteiten van Rijkswaterstaat. Voor andere voorziene aanpassingen
aan de wegen A28/A1 wordt zo veel als mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde
uitgangspunten en vindt tussen onderlinge afstemming tussen de projecten plaats. Als
projecten in tijd faseren worden veelal recentere verkeerscijfers gebruikt. Deze nieuwe
inzichten kunnen weliswaar kleine onderlinge verschillen veroorzaken, maar van zeer
verschillende uitgangswaarden is geen sprake.
5. Deelt u de mening dat het bevreemdend is, dat het hanteren van verschillende
uitgangswaarden voor verkeersintensiteiten van invloed kan zijn op de berekende
geluidsbelasting?
5. Zie antwoord onder 4.
6. Acht u het denkbaar dat de opgetelde geluidsbelasting van de infrastructurele
ingrepen, waaronder het openstellen van de reeds aangelegde spitsstroken langs de
A1, leidt tot een toename in de geluidsbelasting van méér dan twee decibel? Zo neen,
waarom niet?
6. Ja, die mogelijkheid bestaat.
7. Deelt u de mening dat het voor de hand ligt de geluidseffecten van dergelijke
ingrepen in samenhang te bezien (dus niet voor elke ingreep apart), zodat er wél
geluidsmaatregelen aan de oostkant van de A28 en ten noorden van de A1 nodig zijn,
om bewoners tegen het verkeerslawaai te beschermen? Zo neen, waarom niet?
7. Nee, de systematiek van de Wet geluidhinder biedt daartoe geen ruimte. Per project
wordt nagegaan wat de geluidseffecten zijn en of er in het kader van dat project
maatregelen getroffen moeten worden.
8. Bent u bereid over te gaan tot plaatsing van geluidsschermen aan de Oostelijke zijde
van de A28 tussen de Nijkerkse wijk Corlaer en knooppunt Hoevelaken en langs de
noordzijde van de A1 tussen knooppunt Hoevelaken en tot aan de oostkant van
Hoevelaken? Zo neen, waarom niet?
---
RWS/SDG/NW2008/512/64577
8. Binnen het kader van de Wet geluidhinder zal door middel van een geluidonderzoek
ten behoeve van het project A1 Hoevelaken-Barneveld bepaald worden of
geluidmaatregelen moeten worden getroffen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat