abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
14 mei 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/5601 30523-16
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die uw vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat
heeft gesteld over het "Visiedocument Toezicht Binnenvaart, deel 1 : Taakoverdracht
certificering en meting".
1.
Zijn er in de voorbereiding van de taakoverdracht wederzijds geaccordeerde en
bindende afspraken gemaakt tussen marktpartijen en de Inspectie Verkeer en
Waterstaat (IVW) over de manier waarop omgegaan wordt met de kennisoverdracht ?
Zo ja, hoe zien deze er precies uit ? Zo nee, waarom niet ?
1.
In het "Visiedocument Toezicht Binnenvaart, deel 1 : Taakoverdracht certificering en
meting" is aangegeven dat de Inspectie de marktpartijen zal ondersteunen bij de
noodzakelijke kennisopbouw van deze partijen. Hetgeen hierin is vastgelegd wordt
door de Inspectie als bindend beschouwd.
Dit betekent concreet dat reeds in 2007 de eerste stappen zijn gezet voor het
gezamenlijk (Inspectie en marktpartijen) uitvoeren van keurings-inspecties. Op deze
manier wordt de kennis concreet in de praktijk besproken en overgedragen. In 2008
stelt de Inspectie voor deze aanpak 2 fte's ter beschikking. Daarnaast volgt in de
tweede helft van dit jaar een separaat en doelgericht opleidingsprogramma waarin o.a.
kennis van de internationale wet- en regelgeving wordt behandeld.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/5601
Op deze wijze zet de Inspectie een aanpak neer waarmee voldoende kennis en tijd wordt
ingezet voor de kennisoverdracht aan marktpartijen.
De signalen die de Inspectie kreeg over deze aanpak waren positief.
De ondersteuning door de Inspectie is verder uitgewerkt in mijn brief van 19 december
2007 aan de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat, Deelorgaan Binnenvaart, welke
ik als bijlage bijvoeg.
2.
Klopt het dat wat betreft de overdracht van de praktische vaardigheidstaken afspraken
zijn gemaakt met de IVW om daarvoor experts te begeleiden, maar dat dit ontbreekt
als het gaat om de noodzakelijke kennis op het gebied van de relevante wet- en
regelgeving ?
2.
Anticiperend op de definitieve instemming met het Visiedocument door de Tweede
Kamer heeft de Inspectie reeds enige capaciteit beschikbaar gesteld om de experts van
de marktpartijen in de praktijk te begeleiden.
Door de Inspectie wordt echter afgewacht met het inzetten van verdere capaciteit
voor de kennisoverdracht totdat het Visiedocument definitieve instemming van de
Tweede Kamer heeft. Indien dit op korte termijn zal gebeuren, zal de Inspectie in de
tweede helft van dit jaar het verdere opleidingsprogramma uitvoeren.
3.
Bent u bekend met de zorgen van de binnenvaartsector t.a.v. de noodzakelijke
kennisoverdracht omtrent certificerings- en metingstaken naar de markt ? Hoe
beoordeelt u deze zorgen ?
3.
Enkele marktpartijen hebben mij in december 2007 bericht zich af te vragen hoe de
verdere kennisoverdracht zal gaan verlopen. Zij hadden daarover ook reeds vragen
gesteld in het Overlegorgaan Verkeer en Waterstaat, Deelorgaan Binnenvaart.
In antwoord op die vragen heb ik mijn brief van 19 december 2007 opgesteld en is
een nadere uitwerking van het programma van kennisoverdracht opgesteld.
4.
Is het waar, dat de noodzakelijke kennis om veiligheidskeuringen aan boord uit te
voeren bij beoogde marktpartijen nog zeer te wensen overlaat ? Hoe wordt dit
opgelost ?
4.
Er bestaan weliswaar verschillen in kennisniveau tussen de experts van de
verschillende marktpartijen, maar er zijn nu reeds een aantal experts die zeer goed in
staat zijn om de werkzaamheden van de Inspectie over te nemen. De komende
periode van twee jaren, met daarin het aangeduide programma van kennisoverdracht
---
VENW/IVW-2008/5601
in theorie en praktijk, acht ik ruim voldoende om alle experts op het vereiste niveau te
krijgen.
5.
Bent u bereid om in ieder geval een deel van het benodigde opleidingstraject voor de
beoogde marktpartijen te financieren ?
5.
Eén van de uitgangspunten van de taakoverdracht aan de marktpartijen is dat er
marktpartijen zouden zijn die de taken over zouden kunnen nemen. Reeds bij de
eerste besprekingen met de marktpartijen in het voorjaar van 2006 is door de
marktpartijen aangegeven dat zij in staat en bereid zouden zijn om de werkzaamheden
van de Inspectie over te nemen. Pas toen het Visiedocument nagenoeg gereed was, is
er door één marktpartij hierop terug gekomen. Deze partij vroeg om een gedeeltelijke
financiering van het eigen, interne kwaliteitstraject.
De ondersteuning door de Inspectie bij de kennisoverdracht zal gerealiseerd worden
door de inzet van menskracht van de Inspectie. De kennisoverdracht zal overigens
kosteloos zijn voor de marktpartijen.
6.
Bent u bereid om in de verdere aanloop naar de taakoverdracht eenmalig extra
tegemoet te komen aan de wensen om kennis en kunde op een goede manier over te
dragen aan de marktpartijen, zodat ook deze partijen goed in staat zijn taken over te
nemen van de overheid ?
6.
Ik ben ervan overtuigd dat de aanpak zoals geschetst in mijn brief van 19 december
2007 (zie ook het antwoord onder vraag 1) adequaat en voldoende is om de
kennisoverdracht te realiseren. Vanuit het Deelorgaan Binnenvaart heb ik daarna ook
geen signalen van het tegendeel ontvangen.
7.
Hoe wilt u waarborgen dat de huidige IVW-verantwoordelijkheden niet `over de muur
worden gegooid' zonder dat dit tegelijkertijd goed door de markt wordt opgepakt ?
7.
Deze waarborg zit in het hele proces van taakoverdracht ingebouwd.
Het Visiedocument is opgesteld in nauwe samenwerking met de branche organisaties
en de marktpartijen. Unaniem was men van mening dat het proces van taakoverdracht
niet ten koste zou mogen gaan van de dienstverlening aan de branche.
Mede om deze reden is dan ook gekozen voor een traject van 2 jaar om de
taakoverdracht zorgvuldig te kunnen realiseren. Deze 2 jaren kunnen door de
marktpartijen onder andere gebruikt worden om de noodzakelijke kennisopbouw te
realiseren.
---
VENW/IVW-2008/5601
8.
Hoe verhoudt hoofdstuk 3.1.17 (kennisoverdracht) zich met een brief van 17-12-2007
waarin een aantal betrokken organisaties (NBKB, EFM, CDI) om meer steun vraagt van
de overheid ?
8.
Zie het antwoord onder vraag 3.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat