Gehandicapte sneller aan voorziening geholpen
De nieuwe manier van werken die op 1 oktober vorig jaar bij de
afdeling Voorzieningen Gehandicapten van de gemeente Den Haag is
ingevoerd, lijkt zn vruchten af te werpen.
In maart vorig jaar was slechts 33% van de binnengekomen aanvragen
binnen acht weken afgehandeld. Een jaar later is dat percentage
opgelopen tot 70%.
Na aanhoudende klachten over de lange wachttijden bij het aanvragen
van een voorziening voor gehandicapten, kondigde wethouder Van Alphen
vorig jaar een reeks van maatregelen aan.
Er zijn nieuwe afspraken gemaakt, er is extra personeel ingezet en met
de woningcorporaties zijn afspraken gemaakt om gevraagde aanpassingen
aan woningen sneller te realiseren. Ook bij de leverancier van
hulpmiddelen als rollators en scootmobiels is een inhaalslag gemaakt.
Ombudsman
Tegelijkertijd is het aantal klachten dat bij de ombudsman is
ingediend fors afgenomen. In de eerste helft van 2007 nam de ombudsman
23 klachten in behandeling. In de tweede helft waren dat er nog
slechts zes. De ombudsman schrijft deze afname toe aan de nieuwe
werkorganisatie. In het eerste kwartaal ging de helft van alle
klachten over lang wachten. In het laatste kwartaal was dat nog maar
4%.
Ambitie
Verantwoordelijk wethouder Bert van Alphen is tevreden over de
resultaten. Een compliment ook aan de medewerkers die dit voor elkaar
hebben gekregen. Het is mijn ambitie om uiteindelijk 80% van alle
aanvragen binnen acht weken afgehandeld te krijgen. Om dat mogelijk te
maken is er sinds 1 maart opnieuw extra capaciteit ingezet op de
gemeentelijke afdeling Voorzieningen Gehandicapten.
Gemeente Den Haag