K.V Archivarissen


Aanpak werkvoorraden archiefselectie

Geïnspireerd door de gedachte om met minder mensen meer kwaliteit te bieden. Gestimuleerd door het succes van het Project Wegwerken ArchiefAchterstanden (PWAA). En nog voor het programma Vernieuwing Rijksdienst van BZK tot stand kwam, is vanuit de archiefsector van de departementen zelf de gedachte opgekomen om door middel van informatie-uitwisseling en samenwerking de werkvoorraden op het gebied van archiefselectie aan te pakken.

Samenwerken en wegwerken

Woorden

Feit is dat het ene ministerie grote werkvoorraden heeft en externen moet inhuren om deze weg te werken terwijl het andere ministerie vanwege de taakstelling een overschot aan interne medewerkers met behulp van mobiliteitsorganisaties probeert aan te pakken.

Een gezamenlijk nadenken van de departementale professionals over de veranderingen in de informatiehuishoudingsfunctie biedt de mogelijkheid om de per departement schaars aanwezige capaciteit te bundelen.

Een gezamenlijke aanpak biedt nog meer mogelijkheden om tegengestelde problemen op te lossen. Zo heeft het ene departement depotruimte over en heeft het andere departement ruimte tekort.

Daden

Om die gedachte van gezamenlijkheid te effectueren hebben de departementen de daad bij het woord gevoegd en hebben zij in 2007 de SamenwerkingsProjecten Archieforganisaties Rijksdienst (SPAR) opgericht die voor hen in gezamenlijkheid oplossingen moet gaan vinden voor de gesignaleerde knelpunten. De SPAR is momenteel een tijdelijk verband met als opdrachtgever het Interdepartementaal Overleg van Directeuren Informatievoorziening (IODI).

De departementen hebben de SPAR het volgende doel meegegeven: het innoveren van de informatiehuishouding van de rijksdienst, het versterken van de positie van de rijksdienst als zorgdrager in de archiefketen en het versterken van de positie van de rijksdienst bij onderhandelingen met marktpartijen. Dat doel kan worden bereikt door het opzetten van een doelmatige, structurele en toekomstbestendige vorm van samenwerking. Dit sluit nauw aan bij de genoemde vernieuwing van de rijksdienst: we gaan onder eigen regie naar kleiner en beter.

Werkvoorraden

Voor een doelmatige werking van de archieven is het zaak dat de informatie van de departementen op orde is en er geen werkvoorraden bij de archiefselectie zijn. In het verleden is daartoe de Centrale Archief Selectiedienst (CAS), als facilitair bedrijf voor de departementen, opgericht. Door de toenemende stukkenproductie van de rijksdienst en door de zwaarte van de selectieprocedure is het belang van efficiënte archiefselectie alleen maar toegenomen.

Om ondermeer een extra inhaalslag te maken op de werkvoorraden is enkele jaren geleden PWAA gestart. In dit project, dat dit jaar afgerond wordt, is een methode voor versneld selecteren (goed is goed genoeg) ontwikkeld en toegepast.

Samenwerking

In het kader van de vernieuwing rijksdienst dienen de departementen met minder mensen beter te presteren. Als dit op de werkvoorraden in de archiefselectie wordt geprojecteerd, betekent dit dat met minder mensen meer werkvoorraad moet worden weggewerkt. Samenwerking tussen de departementen kan hierin soelaas bieden.

Bij deze samenwerking is het wel zaak om optimaal gebruik te maken van de opgedane kennis bij PWAA, de capaciteit en ervaring van de CAS en de kennis, kunde en capaciteit van de departementen met betrekking tot hun archiefbeheer.

Hier en nu: de businesscase

Het moge duidelijk zijn dat de combinatie van werkvoorraadreductie en de vernieuwing van de rijksdienst vooral om bedrijfseconomische verbeteringen vraagt. Om de juiste richting te kiezen in dit traject wordt op dit moment een businesscase uitgevoerd. Dit is een geschikt instrument om verbetermogelijkheden op een snelle overzichtelijke manier te onderzoeken en presenteren. Allereerst dient de businesscase antwoord te geven op de vraag of het wegwerken van de werkvoorraden door de markt of door eigen mensen moet geschieden. Daarbij is het ook de intentie om aan de hand van de hierbij opgedane ervaring ook andere mogelijkheden van samenwerking in beschouwing te nemen.

Omdat die specifieke bedrijfseconomische kennis en marktkennis niet direct beschikbaar is bij de departementen, is er voor gekozen om die businesscase door het bureau Berenschot te laten uitvoeren.

Nabije toekomst

Opdrachtgever voor het onderzoek, namens alle departementen, is de SPAR. In de begeleidingscommissie zitten onder andere Simone Roos (PSG van het Ministerie van OCW), Cees van Duijvenvoorden (Directeur Communicatietechnologie Informatie- en Documentmanagement bij het Ministerie van AZ), Olaf Andersen (waarnemend hoofd I Rijk) en Madeleine Laqueur (Directeur Informatiehuishouding bij het Ministerie van VWS en gemandateerd opdrachtgever vanuit het IODI) zitting in hebben. Naast de begeleidingscommissie is een reviewgroep opgezet waaraan de departementen deelnemen. De ketenpartners worden tijdens het proces sterk betrokken via 'meelezen' en interviews. Op 29 mei zal een bijeenkomst worden gehouden voor de departementen waarin de businesscase zal worden toegelicht en besproken. Dit ter voorbereiding van de behandeling hiervan in het PSG-beraad 3 juli.

Projectgroep SPAR, april 2008