Vivregroep vertaalt zzp's in klantvriendelijke zorgarrangementen
Vivregroep vertaalt zzp's in klantvriendelijke zorgarrangementen
Nieuwsbericht, 14 mei 2008
De zorgzwaartepakketten zijn de basis van de negen zorgarrangementen
die Vivre haar cliënten in Maastricht en omstreken biedt.
Clusterdirecteur Henk Verheesen is één van de initiatiefnemers.
Grotere keuzevrijheid
Meer ruimte voor klanten om keuzes te maken, dat is een van de
sterkste punten van de zorgzwaartebekostiging vindt Verheesen. "Ook
voor de organisatie is het een vooruitgang. Vivre heeft een relatief
groot aantal klanten met een grote zorgvraag. Deze nieuwe vorm van
bekostiging zorgt voor passende budgetten."
Zorg op maat
De eis dat instellingen budgettair neutraal moeten zijn ziet hij als
een duidelijke begrenzing van echte `zorg op maat'. "Door het scoren
van klanten zeer serieus te nemen proberen we hier een mouw aan te
passen." Bij het vooruitzicht van de zzp-tarieven lijkt dit voor Vivre
echter goed uit te pakken.
Tarief met bijbehorende prestaties
Verheesen vertelt dat Vivre de zzp's opvat als een tarief waar een
prestatie tegenoverstaat. "Door bij elkaar behorende zorgfuncties te
groeperen hebben we arrangementen opgesteld waaruit onze klanten
kunnen kiezen. Deze arrangementen zijn breder dan een
zorgzwaartepakket. Er kunnen meerdere zzp's passen binnen één
arrangement. Ook is er de mogelijkheid andersoortige zorg te kopen als
een klant daar behoefte aan heeft."
Cliëntondersteuningsbureau
Verheesen legt uit dat de beschrijvingen van de arrangementen
overeenkomen met de zorg zoals Vivre die aanbiedt. "Dit maakt het
systeem van zorgzwaartebekostiging toegankelijker." Verheesen weet dat
het klanten veel energie kost de zorgzwaartepakketten te doorgronden.
"Ons cliëntondersteuningsbureau, Via Vivre, bepaalt op basis van de
indicatie samen met de klant welke zorg nodig en mogelijk is."
Brede scholing personeel
Om het personeel bekend te maken met functiegericht werken heeft Vivre
een brede scholing opgezet voor het management en vervolgens voor alle
zorgprofessionals. Ook wordt begin mei het zorgdossier aangepast.
Verheesen: "We hebben alle zorghandelingen in prestaties vertaald.
Hiermee kunnen de zorgprofessionals duidelijke afspraken maken met de
klant over de gewenste zorg. Uiteraard hebben we ervoor gezorgd dat
dit geen hoge administratieve druk oplevert. We overwegen om jaarlijks
een pilot met barcodescanners uit te voeren om de administratieve druk
voor professionals zo gering mogelijk te houden."
Meer te kiezen
Per saldo is de conclusie van Verheesen dat de zorgzwaartebekostiging
de zorg veel klantvriendelijker maakt. "Er is meer te kiezen en er
wordt minder vanuit een medisch model gewerkt." Hij adviseert andere
instellingen een duidelijke visie te ontwikkelen in de top van de
organisatie. "Als je weet wat je met de zorgzwaartebekostiging wilt
bereiken, maakt het de vertaalslag gemakkelijker." Verheesen hoopt
over vijf jaar de mogelijkheden ervan optimaal te hebben benut door
functiegericht te werken. "Dan bieden we een breed dienstenpakket voor
klanten die ervoor willen en kunnen betalen, maar leveren ook
kwalitatief goede basiszorg voor hen die het nodig hebben."
Documenten
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport