Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven
Aantal bedrijven met vacatures sinds 2004 verdrievoudigd
In Burgers Zoo presenteerde Kenniscentrum GOC gisteren de tweede
editie van het boekje Trends in grafimedia. Het boekje kenmerkt zich
door een heldere analyse van de trends in de branche. Op basis van
diverse onderzoeken en cijfers wordt een beeld geschetst van
ontwikkelingen die van invloed zijn op onderwijs en arbeidsmarkt.
Onderzoeker Jos Teunen en beleidscoördinator Alex de Boer van
Kenniscentrum GOC hebben de actuele situatie, de trends en het thema
personeelsvoorziening in de grafimediasector in 3 hoofdstukken
beschreven. Evenals de eerste editie is het boekje toegankelijk
opgezet en rijk geïllustreerd. Dat maakt het ook goed leesbaar voor
wie minder in de materie is ingevoerd.
De creatieve sector
Trends in grafimedia besteedt allereerst aandacht aan de
ontwikkelingen op mediagebied.
De concurrentie tussen de verschillende media, vooral door de opkomst
van de digitale communicatiemiddelen, neemt toe en heeft gevolgen voor
de werkgelegenheid in de gedrukte media. Veranderingen in
consumentengedrag en mediabestedingen dwingt bedrijven na te denken
over hun strategie en keuzes. Daarnaast is er aandacht voor de
creatieve industrie waarin de grafimedia, met haar productiefunctie,
een belangrijke rol speelt. De creatieve industrie, ook wel de
beleveniseconomie genoemd, versterkt dwarsverbanden tussen
uiteenlopende branches en sectoren. Voor de grafimediabranche kan zij
zorgen voor innovatie van producten en diensten door verbindingen aan
te gaan met andere bedrijven in de communicatie en mediawereld.
Thema: personeelsvoorziening
Het percentage grafische bedrijven met vacatures is sinds 2004
verdrievoudigd. Voor een gedeelte kan deze vraag verklaard worden uit
het herstel van de economie. Een andere verklaring is echter de
vergrijzing in de branche waardoor grote groepen oudere werknemers
uitstromen. Voor het werven van personeel voor het vervullen van deze
vacatures kunnen bedrijven kiezen uit een groot aantal
wervingskanalen. Onderzoek laat echter zien dat niet ieder kanaal even
effectief is, en dat werkgevers en werknemers soms totaal andere
kanalen gebruiken. Bij een krapper wordende arbeidsmarkt zullen
bedrijven ook gedwongen worden om meer actief bepaalde doelgroepen op
deze markt, zoals langdurig werkelozen of nuggers, te benaderen. Deze
nieuwe doelgroepen betekenen een andere vorm van werving en selectie,
en een andere omgang met de arbeidsvoorwaardelijke invulling van het
contract.
Bestellen
Het boekje Trends in grafimedia kan online worden besteld op
www.goc.nl. Het boekje is daar tevens gratis te downloaden als PDF.