Oplage tijdschriften stijgt in 2007 met 3 procent
13/05/2008 13:39
Nederlands Uitgeversverbond
Nieuwkomers succesvol gelanceerd
Daar waar in de periode 2000 t/m 2006 nog een totale groei van 5% werd gerealiseerd, steeg in 2007 in één jaar tijd de totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland met maar liefst 3 procent tot 26,7 miljoen exemplaren.1) Dit blijkt uit de HOI-cijfers, die vandaag zijn gepubliceerd.
De tijdschriftenmarkt is steeds in beweging. Innovatie is daarbij de stuwende motor. Bladenmakers weten bestaande tijdschriften steeds weer te vernieuwen en brengen nieuwe tijdschriften succesvol op de markt. In 2007 werden van 17 nieuwe tijdschriften de oplagecijfers gepubliceerd, 21 titels verdwenen uit de publicatie.
Succesvolle nieuwe titels waren onder meer ANWB Auto (305.000), Vrouw (855.000), Diva & Donna (52.000), Weekend Royalty (49.200), Hollands Diep (46.100) en Triv (42.800).
De oplageontwikkeling liet per segment een ander beeld zien. De gezinsbladen, omroepbladen, woonbladen en jongerenbladen lieten een bescheiden daling van de oplage zien. Dit werd gecompenseerd in oplagestijgingen in andere segmenten. Het grootste tijdschriftensegment, de vrouwenbladen, zag de totale verspreide oplage met 20,4 procent groeien tot 4,5 miljoen exemplaren. In deze groei was een belangrijk effect de nieuwe titel Vrouw, met een oplage van 855.000. Stijgers onder de vrouwenbladen waren Happinez (178.000, +27,3%), Stars (76.000, +22,2%), Red (66.000, +9,5%) en Marie Claire (83.000, +9,3.%).
De totaal verspreide oplage van de mannenbladen steeg met 4,5 procent tot 383.000. De stijging kwam voor een groot deel op conto van nieuwkomer Explore (98.000). De titels Man of all Seasons, Maxim en Passie verdwenen uit het schap. Opvallende stijger onder de mannenbladen was Esquire (31.600, +65,6%). Er waren ook positieve cijfers voor BestLife (27.600, +20,6%) en BLVD-Man (41.000, +5,3%).
De oplage van de auto- en motorbladen steeg met 58,5 procent tot 863.000 exemplaren. In dit segment legde nieuwkomer ANWB Auto met een oplage van 305.000 groot gewicht in de schaal. Maar ook zonder deze nieuwkomer lieten de autobladen een gezonde groei zien. De sterkste stijgers waren Auto Review (38.100, +25,3%), De Kampeerauto (15.600, +115,2%), Top Gear Magazine (37.300, +15%), Carros (36.200, +10%) en Promotor (36.300, +8,1%).
Andere segmenten die oplagegroei lieten zien, waren de management bladen (1,5 miljoen, +3,9%) en populair wetenschappelijke bladen (620.000, +6,5%). Opvallende stijgers in andere segmenten waren het culinaire blad Delicious (72.000, +38,7%), gezinsblad Aktueel Sportief (80.000, +23,2%), de jongerenbladen Girlz! (116.000, +13,2%) en Hitkrant (49.000, +13%), managementblad Cash (26.900, +14,5%), opinieblad Ode (23.500, +13,6%), de opvoedingsbladen J/M (49.100, +18,3%) en J/M Pubers (34.100, +8,2%), special interest blad ZOOM.nl (50.000, +26%) en de woonbladen VT Wonen (183.000, +34%) en More than Classic (51.000, +20,8%).
1) exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines