Vergoedingen Waarborgfonds Motorverkeer aangepast aan Europese normen
13/05/2008 10:00
Waarborgfonds Motorverkeer
Slachtoffer van onverzekerde automobilist heeft geen eigen risico meer
Wie aangereden wordt door een onverzekerde of een gestolen auto, heeft voortaan bij het Waarborgfonds geen eigen risico meer voor zijn materiële schade. Voor personenschade gold dit al. Het Waarborgfonds brengt nog wel een eigen risico in mindering op de zaakschade als de dader onbekend is gebleven. Ook is de maximale dekking omhoog gegaan, tot 5 miljoen euro voor personenschade en 1 miljoen euro voor materiële schade. Het Waarborgfonds Motorverkeer vergoedt - onder vastgelegde voorwaarden - onder meer de schade die is veroorzaakt door onverzekerde of gestolen motorvoertuigen. En de wetgever heeft de vergoedingen aangepast aan de Europese richtlijnen voor motorrijtuigverzekeringen. Het jaarverslag 2007 van het Waarborgfonds Motorverkeer bericht hierover.
Wel hoger eigen risico bij materiële schade door doorrijder
De aanpassingen van de Nederlandse wet vallen in een ander opzicht minder gunstig uit voor de portemonnee. Na decennia gaat namelijk het eigen risico omhoog voor materiële schade door onbekend gebleven motorvoertuigen. Eenvoudig gezegd: bij blikschade door doorrijders. Sinds eind jaren '80 stond in de wet dat er 300 gulden in mindering wordt gebracht op de vergoeding die het Waarborgfonds uitkeert bij zulke schadegevallen. Dat eigen risico werd in 2002 nog wel omgerekend naar 136 euro's, maar nooit voor inflatie gecorrigeerd. Dit voordeeltje voor benadeelden is bijgesteld, het eigen risico is verhoogd tot 250 euro toen in juni 2007 de Nederlandse wet werd aangepast aan de Europese richtlijnen.
Nederlandse aanhangers: wel eigen kenteken, waarom geen eigen verzekering?
Niet met alle Europese richtlijnen loopt Nederland al in de pas, meldt het Waarborgfonds in het jaarverslag. Anders dan in veruit de meeste Europese landen hoeven namelijk Nederlandse aanhangers, opleggers en caravans geen eigen verzekering te hebben. Maar zware aanhangers hebben wel een eigen kenteken. Dat heeft vaak ongewenste gevolgen. Bijvoorbeeld: een vrachtwagencombinatie veroorzaakt een ongeluk en rijdt door, getuigen noteren het nummer van de in de verte verdwijnende trailer. Dan moet op grond daarvan worden uitgezocht welk voertuig - dat immers een ander kenteken heeft - op dat moment de aanhanger trok. Dat lukt lang niet altijd en ook de eigenaar van de trailer is moeilijk aan te spreken. Dan klopt het slachtoffer maar bij het Waarborgfonds aan. Het Waarborgfonds pleit er daarom voor de aansprakelijkheid beter te regelen en de aanhangers, opleggers en caravans met eigen kenteken - in lijn met de Europese wetgeving - ook een eigen verzekeringsplicht te geven. Daarmee zal ook de afwikkeling van buitenlandschaden gemakkelijker verlopen.
Jaarverslag belicht bijzondere groep klanten: erkend onverzekerde gemoedsbezwaarden
Uit de algemene cijfers over het afgelopen jaar die het jaarverslag toont, blijken geen grote ontwikkelingen. In 2007 kreeg het Waarborgfonds ruim 53.000 claims binnen (2006: bijna 52.000 claims) en betaalde uiteindelijk 58,0 miljoen euro aan schadevergoedingen uit (2006: 55,8 miljoen). De beide toenamen lopen ongeveer gelijk op met de groei van het Nederlandse wagenpark.
Naast deze kerncijfers en ontwikkelingen belicht het jaarverslag 2007 een bijzondere en weinig bekende groep klanten van het Waarborgfonds Motorverkeer: de zogeheten gemoedsbezwaarden. Dit zijn motorrijtuigbezitters die vanuit hun godsdienstige overtuiging geen verzekering afsluiten, dus ook niet de verplichte WAM-verzekering. De wetgever komt hen hierin tegemoet. Het Ministerie van Financiën heeft het Waarborgfonds gemachtigd om namens het Ministerie de bijbehorende taken te vervullen. Het jaarverslag vertelt over de achtergronden en de praktische consequenties van een principiële keuze. Ongeveer 3100 personen hebben een vrijstelling wegens gemoedsbezwaren.