NEN
Breedbandverbindingen verminderen behoefte aan verkeer
dinsdag 13 mei 2008, 09:57
Het is de vierde nutsvoorziening die diep ingrijpt in stedenbouw. Dat
stelt netwerkspecialist Cisco. Breedbandverbindingen brengen het werk
naar de mensen en verminderen de vraag naar bijvoorbeeld
verkeersvoorzieningen.
Nico Villa van netwerkspecialist Cisco stelde dit tijdens de
conferentie Intelligent Public Transport Systems en voegde eraan toe
dat dit hij dit vier jaar geleden nog niet had kunnen zeggen.
Breedband stond toen nog in de kinderschoenen, maar sindsdien
ontwikkelt deze zich tot een nieuwe nutsvoorziening naast water, gas
en elektra.
Travel Assistant
Cisco werkt onder de noemer Personal Travel Assistant (PTA) aan een
systeem dat een autobestuurder waarschuwt voor dreigende files en
adviseert dat het misschien verstandiger is terug te gaan en thuis te
gaan werken of uit te wijken naar een bijkantoor van het bedrijf waar
het systeem alvast werkruimte reserveert. In het laatste geval biedt
het bijkantoor dezelfde faciliteiten als de hoofdvestiging. En wat
Villa betreft kunnen medewerkers van verschillende vestigingen via een
videoverbinding met elkaar vergaderen. Een optie waarmee Cisco
bijvoorbeeld het aantal vliegkilometers van de medewerkers wil
verminderen.
Milieu
Daar profiteert, naast Cisco's kassa, uiteindelijk ook het milieu van.
"Niet gevlogen kilometers hoeven niet te worden betaald en brengen
geen extra broeikasgassen in de lucht." Dat geldt ook voor niet
gereden kilometers, die bevorderen ook de verkeersveiligheid. Twee
redenen waarom burgemeester Bloomberg van New York overweegt om voor
het kantorengebied in het zuidelijke deel van Manhattan een tol in te
voeren die burgemeester Livingston eerder voor Londen afkondigde.
Tekenend
"Het tekent de veranderende houding van Amerikanen tegenover het
autoverkeer", meent Paul Steely White van Transportation Alternatives.
Deze non-profitorganisatie uit New York bevordert onder meer het
fietsverkeer en hoopt dat in de Amerikaanse metropool op den duur
verhoudingsgewijs net zoveel fietsers rijden als in bijvoorbeeld
Amsterdam en Kopenhagen. Transport Alternatives maakt daarvoor veel
werk van de veiligheid, omdat fietsers met voetgangers eigenlijk nog
vogelvrij zijn in New York. Een verhoogd fietspad dat de fietser
fysiek scheidt van de auto, is dan de enige oplossing, vindt Helle
Søholt van Gehl Architects uit Kopenhagen.
Bron: Cobouw
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN-EN 50174-2:2000 en (Norm)