NEN


Breedbandverbindingen verminderen behoefte aan verkeer

dinsdag 13 mei 2008, 09:57

Het is de vierde nutsvoorziening die diep ingrijpt in stedenbouw. Dat stelt netwerkspecialist Cisco. Breedbandverbindingen brengen het werk naar de mensen en verminderen de vraag naar bijvoorbeeld verkeersvoorzieningen.

Nico Villa van netwerkspecialist Cisco stelde dit tijdens de conferentie Intelligent Public Transport Systems en voegde eraan toe dat dit hij dit vier jaar geleden nog niet had kunnen zeggen. Breedband stond toen nog in de kinderschoenen, maar sindsdien ontwikkelt deze zich tot een nieuwe nutsvoorziening naast water, gas en elektra.

Travel Assistant
Cisco werkt onder de noemer Personal Travel Assistant (PTA) aan een systeem dat een autobestuurder waarschuwt voor dreigende files en adviseert dat het misschien verstandiger is terug te gaan en thuis te gaan werken of uit te wijken naar een bijkantoor van het bedrijf waar het systeem alvast werkruimte reserveert. In het laatste geval biedt het bijkantoor dezelfde faciliteiten als de hoofdvestiging. En wat Villa betreft kunnen medewerkers van verschillende vestigingen via een videoverbinding met elkaar vergaderen. Een optie waarmee Cisco bijvoorbeeld het aantal vliegkilometers van de medewerkers wil verminderen.

Milieu
Daar profiteert, naast Cisco's kassa, uiteindelijk ook het milieu van. "Niet gevlogen kilometers hoeven niet te worden betaald en brengen geen extra broeikasgassen in de lucht." Dat geldt ook voor niet gereden kilometers, die bevorderen ook de verkeersveiligheid. Twee redenen waarom burgemeester Bloomberg van New York overweegt om voor het kantorengebied in het zuidelijke deel van Manhattan een tol in te voeren die burgemeester Livingston eerder voor Londen afkondigde.

Tekenend
"Het tekent de veranderende houding van Amerikanen tegenover het autoverkeer", meent Paul Steely White van Transportation Alternatives. Deze non-profitorganisatie uit New York bevordert onder meer het fietsverkeer en hoopt dat in de Amerikaanse metropool op den duur verhoudingsgewijs net zoveel fietsers rijden als in bijvoorbeeld Amsterdam en Kopenhagen. Transport Alternatives maakt daarvoor veel werk van de veiligheid, omdat fietsers met voetgangers eigenlijk nog vogelvrij zijn in New York. Een verhoogd fietspad dat de fietser fysiek scheidt van de auto, is dan de enige oplossing, vindt Helle Søholt van Gehl Architects uit Kopenhagen.

Bron: Cobouw
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN-EN 50174-2:2000 en (Norm)