Ingezonden persbericht


Persbericht Didaktief mei 2008

Het onderwijsniveau daalt niet

Geen lijk, geen zaak

Bijna iedereen lijkt te vinden dat het onderwijsniveau is gedaald. Die mening wordt echter niet gestaafd door betrouwbaar onderzoek zegt de Groningse hoogleraar Taalbeheersing Kees de Glopper in het meinummer van Didaktief. Een krachtig stemgeluid tegen alle gesomber over de staat van ons onderwijs.

Bijna iedereen lijkt de mening toegedaan dat het niveau van het onderwijs achteruit gaat, ook de verstandigste mensen. En zij die weten dat dit niet zo is, doen er het zwijgen toe, uit vrees voor gek versleten te worden, om zich verstandig en verantwoordelijk te betonen en niet onbezonnen en onverschillig, of om er garen bij te spinnen.

Daalt ons onderwijspeil? De schaarse betrouwbare gegevens die we daarover hebben, betreffen het basisonderwijs en spreken boekdelen. Uit PPON, het Periodiek Peilingonderzoek van het Onderwijsniveau in Nederland dat het Cito sinds 1987 uitvoert, blijkt dat er de laatste twintig jaar weinig of geen ontwikkeling is in het kennis- en vaardigheidsniveau van leerlingen uit groep 8 van de basisschool.

Het onderwijspeil daalt dus niet.

Lees het meinummer van Didaktief of kijk voor het uitgebreide verhaal van Kees de Glopper op www.didaktief.nl.

Verder deze maand in Didaktief:

Interview met Pieter Winsemius:

'Jongeren verdwijnen tussen de kieren'

Voortijdig schoolverlaten is een probleem dat de hele samenleving aangaat, vindt Pieter Winsemius. 'Het is een vraagstuk met meer dan één wortel. Zoals elke tandartsbezoeker weet, kun je een meer-wortelvraagstuk niet oplossen met een één-wortelaanpak. En precies dat hebben we gedaan tot nu toe.'

Leraar biedt allochtone kleuter te weinig taal aan

Leerkrachten weten te weinig over beginnende geletterdheid. Bovendien bepalen vooroordelen wat ze de kinderen aanbieden. Daarmee versterken ze de taalachterstand van allochtone kinderen.

Special Schoolleider: een prachtvak

De Nederlandse schoolleider verschanst zich te veel in zijn kantoor. Jammer, want hij is meer dan manager, hij is onderwijskundig leider. Het is zijn taak de poort te bewaken: wat niet in de school hoort, houdt hij buiten. Tevens stimuleert hij collega's, te werken aan hun innerlijke loopbaan. Dat tezamen resulteert in beter onderwijs, denkt Jozef Kok, voorzitter van de adviesraad PO Platform Kwaliteit en Innovatie.

Noot voor de redactie /

Ingezonden persbericht