Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Bruin met kaas favoriete Nederlandse boterham

Hilversum, 13 mei 2008 - Hoe belegt de gemiddelde Nederlander zijn boterham het liefst? Mediabedrijf Advance zocht dit uit. Op het Advance Internet platform 'Je Echte Leeftijd' smeerden 120.000 consumenten een virtuele boterham. En wat blijkt uit een steekproef van 20.000 boterhammen? Erg spannend is de typische Nederlandse boterham niet. Geen Amerikaanse toestanden, maar gewoon bruin met kaas. Behoorlijk gezond dus. Hoewel; opvallend is dat ruim 42% van alle Nederlanders geen halvarine of margarine gebruikt terwijl dat een boterham door goede verzadigde vetten juist nog gezonder maakt.

Voor de liefhebbers van details ging Advance wat dieper op de zaken in. Een typisch Nederlandse boterham is bij voorkeur meergranen, besmeerd met halvarine en belegd met 30+ kaas. Vrouwen maken hun boterham graag af met een blaadje sla terwijl mannen groenvoer links laten liggen. Dat maakt de vrouwenboterham iets gezonder dan de mannenboterham. Ook leuk om te weten is dat de gemiddelde Nederlander geen zoetekauw is. In de broodbeleg top vijf staat 30+ kaas met stip op nummer één gevolgd door kipfilet, 20+ kaas, ham en 48+ kaas. Zoet beleg komt in de Nederlandse top vijf niet voor. En àls we dan voor zoet gaan, kiezen we voor hagelslag. Duopasta en muisjes zijn beduidend minder populair en suikerstroop is de hekkensluiter. Stroop smeren we liever op onze pannenkoek.

Light beleg wint aan populairiteit
We grijpen steeds vaker naar light beleg. Light jam is zelfs populairder dan gewone jam en dat is op het eerste gezicht goed nieuws. Er is echter ook een downside. Een gezonde boterham staat namelijk niet garant voor een lage Body Mass Index (BMI). Sterker nog: hoe gezonder de boterham, hoe hoger de BMI en hoe zwaarder men dus is. Niet omdat een gezonde boterham dik maakt, maar waarschijnlijk wel omdat zwaardere mensen ongezond eetgedrag compenseren met gezonde boterhammen. Tot slot is er nog goed nieuws voor kleine huishoudens. Want hoe kleiner het huishouden, hoe gezonder de boterham! En de allergezondste boterham? Die wordt gesmeerd in het noorden van het land.

Over Advance (http://www.advance.nl)
Advance is een mediabedrijf gevestigd in Hilversum en opgericht in 1995. In korte tijd is Advance uitgegroeid tot marktleider in interactieve platforms in Nederland. Advance is onder meer bekend van platforms als Je Echte Leeftijd, Verjaardagsalarm en Stay or Go. Recent werd bekend dat Advance een strategische samenwerking is aangegaan met MSN.nl. Via diverse interactieve platforms onderhoudt Advance inmiddels een (inter)actieve relatie met circa 3,2 miljoen consumenten.
---

Voor meer informatie en/of interviews kunt u contact opnemen met: Advance:
T.a.v. Dionne Schulf - PR & Communicatie Manager
Telefoon: +31 (0) 6 -54 22 61 51
E-mail: dionne.schulf@advance.nl


---- --