Miko


Miko neemt koffieserviceactiviteiten van
Chester Coffee Services over

Turnhout, 13 mei 2008 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, neemt de activiteiten van het in Chester - Engeland gevestigde Chester Coffee Services over.

Chester Coffee Services is een koffieserviceoperator die vooral in de horeca in Chester - dit is de streek in Midwest Engeland met onder meer de grootsteden Manchester en Liverpool - een gepersonaliseerde service verleent met espressokoffies en bijhorende producten en apparatuur.

De eigenaar, die geen persoonlijke opvolging heeft, liet zijn cliënteel over aan Miko. Hij koos voor Miko wegens haar expertise op het vlak van espressoservice met een professioneel assortiment espressokoffies, met zowel het merk Miko alsook het nieuwe duurzame merk "Puro". De overgedragen omzet bedraagt 1 miljoen EUR.

De activiteiten worden overgenomen door het in Manchester gevestigde Miko Coffee North West, dat met deze acquisitie zijn omzet in Midwest Engeland verdubbelt. In Noord-Engeland is Manchester de grootste stedelijke agglomeratie. Vanuit strategisch standpunt moet de streek van Midwest Engeland een groeimarkt worden.

'Deze grote markt werd tot nu toe bewerkt door kleindochter Miko Coffee North West, dat een tiental jaren geleden in deze streek werd opgestart. Dergelijke "greenfields" zijn moeizaam; Miko focust zich op kleine klanten met hoge marges. Het heeft maar liefst tien jaar geduurd om er een cliënteel op te bouwen dat nu 1 miljoen EUR omzet genereert. Start-ups als deze vergen ook veel voorfinanciering; de infrastructuur moet er zijn alvorens de opbrengsten worden gegenereerd', aldus Frans Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder Miko alsook managing director van Miko UK. Hij voegt er nog aan toe: 'bij Miko Coffee North West is nu voldoende "kritische massa opgebouwd" om wat ooit een droom was nu als een bereikbare target te zien, namelijk regionaal marktleiderschap'.

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 597 medewerkers te werk en haalde in 2007 een omzet van 98,4 miljoen EUR. Momenteel is 45 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 55 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE