Onderzoek NMa: informatie websites energiebedrijven beter vergelijkbaar
09-05-2008
Consumenten kunnen nu meer dan voorheen vertrouwen op de informatie
over prijs en voorwaarden die te vinden is op websites van
energiebedrijven, zo blijkt uit onderzoek van de NMa. Aanleiding van
dit onderzoek vormde het feit dat deze sites tot voor kort niet
voldoende vergelijkbare informatie boden voor consumenten. Met de
juiste informatie is het voor consumenten eenvoudiger om
energiebedrijven goed met elkaar te vergelijken en makkelijker over te
stappen. Gelukkig hebben we nu een belangrijke stap in de goede
richting gezet, aldus Peter Plug, directeur van de Directie Toezicht
Energie van de NMa.
Een goede werking van de energiemarkt is gebaat bij een eerlijke en
transparante informatievoorziening aan de consument. De NMa heeft de
afgelopen maanden in totaal 32 websites van energiebedrijven
onderzocht. Het onderzoek spitste zich toe op drie onderdelen van de
informatievoorziening: prijs, voorwaarden en informatie over de
leverancier. Het merendeel van deze bedrijven is aangesproken op het
feit dat er geen volledige informatie op de site te vinden was. Uit
controle van de NMa in april van dit jaar is gebleken dat de
informatie op het web inmiddels wel beter vergelijkbaar is voor
consumenten. De NMa constateert dat de tarieven nu all in vermeld
zijn: inclusief BTW, energiebelasting en gasregiotoeslag. De
voorwaarden van een (nieuwe) overeenkomst zijn, voordat de consument
een overeenkomst sluit, nu in duidelijke taal uiteengezet. Daarbij is
het ook helder met wie de consument een overeenkomst aangaat en waar
deze terecht kan met eventuele klachten of problemen.
Duidelijke informatie aan energieconsument
De NMa blijft deze informatie op de sites van energiebedrijven
nauwlettend monitoren, ook in de toekomst. Zeker als het gaat om de
vergelijkbaarheid van energiebedrijven is er nog winst te behalen. Uit
consumentenonderzoek bleek vorig jaar dat klanten door de bomen soms
het bos niet meer zien. Rond de zomer introduceert de NMa een
vergelijkingsinstrument op ConsuWijzer.nl. Hiermee krijgt de consument
in één oogopslag inzicht in de prestaties van individuele
energiebedrijven, zoals de kwaliteit van klachtafhandeling,
telefonische bereikbaarheid en tijdigheid rekeningen na een
verhuizing.
Informatiepakket over energie
Andere maatregelen van de NMa, gericht op het verbeteren van de
transparantie in de energiemarkt, zijn het inzichtelijk maken van de
kwaliteit van de klachtenafhandeling van de energieleveranciers en de
tijdigheid van facturering. Bovendien besteedt de NMa veel aandacht
aan het verstrekken van praktische informatie over de rechten en
plichten van een energieconsument via de website van ConsuWijzer.
Via ConsuWijzer introduceert de NMa nu ook een Informatiepakket over
energie. Dit pakket bestaat uit 6 informatieve bladen met concrete
tips over de belangrijkste energieonderwerpen, zoals:
* algemene info over de energiemarkt
* het vergelijken van energiebedrijven
* overstappen
* aandachtspunten bij klantenwerving
* de energierekening
* problemen met de energierekening
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)