Veolia Transport
Loonbod 12% voor vakbonden reden om reizigers te duperen
13-5-2008
Vervoerders waarschuwen voor acties in het openbaar vervoer. De
stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging en
een eenmalige uitkering van 0.5% te geven in ruil voor een
kwartier pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden
om - zonder zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers -grote
groepen reizigers te duperen. De werkgevers vinden het
onbegrijpelijk dat iedere vorm van gesprek geweigerd wordt,
terwijl naar de buitenwereld door de bonden telkens weer andere
onderwerpen in het conflict worden betrokken. Daarmee is het
bewijs geleverd dat het loonbod geen reden kan zijn voor de
aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken van de
werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan, houden
de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen
werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de
stakingen.
Recht
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op
plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander
vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit
moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het
loonbod redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit
verboden worden op grond van het loonbod. Alleen wanneer de
procedure niet juist is gevolgd of onevenredige schade in de
maatschappij ontstaat, kan een rechter de stakingen een halt
toeroepen. Dit staat los van de inhoud en redelijkheid van het
loonbod.
Kommer en kwel in het streekvervoer
Een aantal zaken wordt door de vakbonden aangegrepen om de
werkgevers in een kwaad daglicht te zetten. Zo zou het
streekvervoer achteruit gehold zijn sinds de invoering van
marktwerking. Dit wordt door diverse onderzoeken tegengesproken.
Zo is de klanttevredenheid in aanbestede gebieden sterker gestegen
dan in niet aanbestede gebieden en hebben de medewerkers in
onderzoek aangegeven dat zij zich veiliger voelen dan eerder het
geval was. Het internet heeft bedrijven veel bereikbaarder
gemaakt, waardoor het aantal klachten op veel plekken in Nederland
gestegen zijn. En dat is goed, want op deze wijze kunnen we de
dienstverlening nog verder verbeteren. Maar dat zet de toename van
het aantal klachten wel in een andere context dan zoals de
vakbonden het hebben gesteld. Het openbaar vervoer kost de burger
zelfs in absolute zin minder dan voor de aanbestedingen, terwijl
chauffeurs in de afgelopen jaren netjes zijn meegegroeid met de
gemiddelde loonstijgingen.
Arbeidsomstandigheden
Een chauffeur heeft een verantwoordelijke baan. En daar moet hij
dan ook een passend salaris voor ontvangen. En daarom ligt er ook
een goed loonbod. Maar zoals ook gebruikelijk in andere sectoren,
moeten we wel flexibiliteit creëren in de arbeid en daarom willen
wij een kwartier van de verder volledig betaalde pauze onbetaald
maken. Na invoering van deze maatregel is het werkpakket van de
chauffeur nog steeds goed, hij heeft voorwaarden, die
bovengemiddeld zijn in Nederland; zoals hoe diensten zijn
opgebouwd, compensatie van vrije dagen en de daadwerkelijk
productieve uren. Wat de vakbonden onderbelicht laten, is dat
werkgevers ook voorstellen hebben gedaan die positief zijn voor de
medewerker, zoals het instellen van een flexpool.
Het conflict
Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van het conflict is dat
lang is getracht afspraken te maken met Den Haag over het
terugdraaien van bezuinigingen op de strippenkaart, BDU en het
compenseren van onevenredig gestegen kosten zoals de dieselprijs.
De bedrijven hebben namelijk geen enkele invloed op de tarieven
die zij mogen hanteren. Zij hebben naar de vakbonden aangegeven
dat zij in gesprek zijn om daarmee de kwaliteit van het openbaar
vervoer te kunnen blijven borgen.
Ook een mogelijke reden voor de ongemeen harde opstelling van de
bonden zou kunnen zijn dat de werkgevers erg laat met het bod zijn
gekomen. Ondanks het feit dat vervoerders al vroegtijdig hebben
aangegeven tijd nodig te hebben, is de kritiek van de vakbonden
terecht. Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen langer
geduurd. Maar werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat dit alsnog
kan leiden tot het duperen van reizigers.
Geen of beperkt vervoer
De vakbonden hebben de volgende dagen en acties aangekondigd:
14 en 15 mei: volledige staking; geen mogelijkheid met de bus te
reizen!
20, 21 en 22 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen
vervoer.
27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen
vervoer.
Dat houdt in dat op 20, 21, 22 en 27, 28 en 29 mei onderstaand
schema
Tot 9.00 uur 's ochtends: geen kaartcontrole en -verkoop
Van 9.00 uur tot 16.00 uur: staking
Van 16.00 uur tot 19.00 uur: geen kaartcontrole en -verkoop
Vanaf 19.00 uur: staking
Vanaf 1 juni: volledig staken tot nader order.
Laatst bijgewerkt 13-5-2008