Veolia Transport


Loonbod 12% voor vakbonden reden om reizigers te duperen 13-5-2008
Vervoerders waarschuwen voor acties in het openbaar vervoer. De stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging en een eenmalige uitkering van 0.5% te geven in ruil voor een kwartier pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden om - zonder zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers -grote groepen reizigers te duperen. De werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat iedere vorm van gesprek geweigerd wordt, terwijl naar de buitenwereld door de bonden telkens weer andere onderwerpen in het conflict worden betrokken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het loonbod geen reden kan zijn voor de aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken van de werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan, houden de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de stakingen.
Recht
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit verboden worden op grond van het loonbod. Alleen wanneer de procedure niet juist is gevolgd of onevenredige schade in de maatschappij ontstaat, kan een rechter de stakingen een halt toeroepen. Dit staat los van de inhoud en redelijkheid van het loonbod.
Kommer en kwel in het streekvervoer
Een aantal zaken wordt door de vakbonden aangegrepen om de werkgevers in een kwaad daglicht te zetten. Zo zou het streekvervoer achteruit gehold zijn sinds de invoering van marktwerking. Dit wordt door diverse onderzoeken tegengesproken. Zo is de klanttevredenheid in aanbestede gebieden sterker gestegen dan in niet aanbestede gebieden en hebben de medewerkers in onderzoek aangegeven dat zij zich veiliger voelen dan eerder het geval was. Het internet heeft bedrijven veel bereikbaarder gemaakt, waardoor het aantal klachten op veel plekken in Nederland gestegen zijn. En dat is goed, want op deze wijze kunnen we de dienstverlening nog verder verbeteren. Maar dat zet de toename van het aantal klachten wel in een andere context dan zoals de vakbonden het hebben gesteld. Het openbaar vervoer kost de burger zelfs in absolute zin minder dan voor de aanbestedingen, terwijl chauffeurs in de afgelopen jaren netjes zijn meegegroeid met de gemiddelde loonstijgingen.
Arbeidsomstandigheden
Een chauffeur heeft een verantwoordelijke baan. En daar moet hij dan ook een passend salaris voor ontvangen. En daarom ligt er ook een goed loonbod. Maar zoals ook gebruikelijk in andere sectoren, moeten we wel flexibiliteit creëren in de arbeid en daarom willen wij een kwartier van de verder volledig betaalde pauze onbetaald maken. Na invoering van deze maatregel is het werkpakket van de chauffeur nog steeds goed, hij heeft voorwaarden, die bovengemiddeld zijn in Nederland; zoals hoe diensten zijn opgebouwd, compensatie van vrije dagen en de daadwerkelijk productieve uren. Wat de vakbonden onderbelicht laten, is dat werkgevers ook voorstellen hebben gedaan die positief zijn voor de medewerker, zoals het instellen van een flexpool. Het conflict
Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van het conflict is dat lang is getracht afspraken te maken met Den Haag over het terugdraaien van bezuinigingen op de strippenkaart, BDU en het compenseren van onevenredig gestegen kosten zoals de dieselprijs. De bedrijven hebben namelijk geen enkele invloed op de tarieven die zij mogen hanteren. Zij hebben naar de vakbonden aangegeven dat zij in gesprek zijn om daarmee de kwaliteit van het openbaar vervoer te kunnen blijven borgen.
Ook een mogelijke reden voor de ongemeen harde opstelling van de bonden zou kunnen zijn dat de werkgevers erg laat met het bod zijn gekomen. Ondanks het feit dat vervoerders al vroegtijdig hebben aangegeven tijd nodig te hebben, is de kritiek van de vakbonden terecht. Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen langer geduurd. Maar werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat dit alsnog kan leiden tot het duperen van reizigers.
Geen of beperkt vervoer
De vakbonden hebben de volgende dagen en acties aangekondigd: 14 en 15 mei: volledige staking; geen mogelijkheid met de bus te reizen!
20, 21 en 22 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
Dat houdt in dat op 20, 21, 22 en 27, 28 en 29 mei onderstaand schema
Tot 9.00 uur 's ochtends: geen kaartcontrole en -verkoop Van 9.00 uur tot 16.00 uur: staking
Van 16.00 uur tot 19.00 uur: geen kaartcontrole en -verkoop Vanaf 19.00 uur: staking
Vanaf 1 juni: volledig staken tot nader order. Laatst bijgewerkt 13-5-2008