over het stoppen van de zorgverlening aan 150 ouderen door een thuiszorginstelling in de regio Haarlem

Antwoorden op kamervragen van Leijten over het stoppen van de zorgverlening aan 150 ouderen door een thuiszorginstelling in de regio Haarlem

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2846478

13 mei 2008

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op Kamervragen van Kamerlid Leijten (SP) over het stoppen van de zorgverlening aan 150 ouderen door een thuiszorginstelling in de regio Haarlem (2070818200).

Vraag 1.
Wat is uw reactie op het bericht dat zorginstelling SHDH per 1 mei a.s. wil stoppen met de zorgverlening aan 150 demente en ernstig invalide bejaarden omdat het geld op is?

Antwoord 1.
Ik heb kennis genomen van het bericht. Zoals in het artikel door het zorgkantoor is aangegeven is SDHD niet in de positie om de zorgverlening aan de huidige cliënten te beëindigen. Wel kan SDHD overwegen geen nieuwe cliënten meer aan te nemen. Voor deze cliënten zal het zorgkantoor zorgen dat andere zorgaanbieders een adequaat zorgaanbod leveren.

Vraag 2.
Erkent u, gezien de discussie over knelpunten in de AWBZ de afgelopen twee jaar, dat het gewenst is dat iedereen die zorg nodig heeft deze ook binnen een acceptabele termijn krijgt?

Antwoord 2.
Ja.

Vraag 3.
Wat is de reden dat zorginstelling SHDH de overproductie van 1 miljoen euro niet vergoed heeft gekregen? Waarom is de overproductie niet erkend als knelpunt in overeenstemming met de aangenomen motie-Kant (30.800 XVI, nr 53)?

Antwoord 3.
Het betreft hier de overproductie van een individuele zorgaanbieder. Er is sprake van een knelpunt indien in de regio geen zorg kan worden geleverd binnen de treeknorm en problematische wachtlijsten gaan ontstaan. In de regio Kennemerland is dit niet aan de orde geweest in 2007. Reeds begin 2007 heeft de NZa alle zorgaanbieders aangeschreven en melding gemaakt van het uitgangspunt dat overproductie niet wordt vergoed.

Vraag 4.
Is het budget 2008 dat deze instelling heeft gekregen gebaseerd op het budget 2007 inclusief of exclusief de gedraaide overproductie? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4.
Het budget 2008 is gebaseerd op het budget 2007 zonder overproductie. Het zorgkantoor maakt jaarlijks de afweging op welke wijze het regiobudget wordt verdeeld over de verschillende zorgaanbieders, rekening houdend met de zorgvraag in de regio. In deze afweging heeft het zorgkantoor besloten aan SHDH het huidige budget toe te wijzen.

Vraag 5.
Kan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een deel van de middelen voor 2008 vasthouden, zodat deze kunnen worden gekoppeld aan de nieuwe contracteerronde ?

Antwoord 5.
Dit is mogelijk. De NZa heeft op mijn verzoek een bedrag van EUR 25 miljoen gereserveerd om later in het jaar aan te wenden voor specifieke aandachtsgebieden. De NZa zal mij over de inzet van de middelen adviseren.

Vraag 6.
Heeft of de zorginstelling SHDH of het zorgkantoor Kennmerland een aanvraag gedaan bij de NZa voor een spoedprocedure? Zo neen, bent u bereid de NZa hierom te verzoeken?

Antwoord 6.
Er is geen aanvraag gedaan voor een spoedprocedure. Wel is de problematiek van de SHDH onder de aandacht van de NZa gebracht. De NZa heeft vervolgens contact op genomen met zowel de zorgaanbieder als het zorgkantoor. Het zorgkantoor heeft toegezegd het overleg met SHDH te zullen hervatten. Dit is voor SHDH aanleiding geweest om de voorgenomen stopzetting van de zorgverlening in te trekken.

Vraag 7.
Welke maatregelen gaat u op korte termijn nemen om de discussie over knelpunten in de AWBZ, zoals die zich de vorige jaren voordeden, te voorkomen en er zorg voor te dragen dat het recht op zorg, zoals vastgelegd in de AWBZ, gegarandeerd blijft?

Antwoord 7.
Net als voorgaande jaren staat de zorgverlening aan AWBZ-cliënten centraal. Alle activiteiten zijn dan ook daarop gericht. De inzet is om discussie en onzekerheid bij cliënten zoveel mogelijk te vermijden. Per 1 april hebben alle zorgkantoren de gemaakte productieafspraken voor 2008 aan de NZa aangeboden. Daarnaast zal de NZa in samenwerking met het CIZ een analyse maken van het verwachte aantal indicaties in 2008 en het daaruit voorvloeiende zorggebruik. Eind mei zal de Nza over de ontwikkeling van de AWBZ in 2008 rapporteren en aangeven of er knelpunten mogen worden verwacht in 2008. Tevens zal de NZa aangeven op welke wijze de gereserveerde EUR 25 mln. het beste kan worden ingezet.
Over de uitkomsten van dit proces zal ik de Kamer in juni informeren.