AutoRai

Peugeot handhaaft 100% winstscore in Le Mans Series

(5/13/2008)
Sinds Peugeot in april vorig jaar zijn intrede deed in de Le Mans Series, heeft het merk nog geen kampioenschapswedstrijd verloren. In de 1000 km-race van Spa-Francorchamps handhaafde Team Peugeot Total de honderd procent winstscore.

In de derde LMS-ronde van dit seizoen passeerde de Peugeot 908 HDi FAP van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve na ruim vijf uur probleemloos rijden als eerste de zwartwit geblokte vlag. De tweede auto van het team crashte in het derde uur na een aanrijding met een langzamere deelnemer. Daardoor verloor Peugeot de koppositie in het LMS-constructeursklassement aan Audi; bij de rijders delen equipes van beide fabrikanten de leiding.

Ruim 35.000 toeschouwers, waaronder vele Nederlanders, genoten onder hoogzomerse omstandigheden van het spektakel in de Belgische Ardennen. De lange-afstandsrace voor sportprototypen en gran turismoâs bood volop actie. Al in de formatieronde spinde een van de 42 deelnemers van de baan, waardoor de start plaatshad achter de safety car. Toen het veld voor de volgende doorkomst werd losgelaten, zette Pedro Lamy zich vanuit pole position meteen af van Allan McNish (Audi) en Peugeot-teamgenoot Nicolas Minassian. De Fransman zette de Schot onder druk, maar deze verdedigde zich fanatiek en sloeg een gat van zes seconden toen Minassian een foutje maakte in de haarspeldbocht van La Source. Na de eerste pitstop lagen de twee kemphanen echter weer bij elkaar en hervatten zij hun duel. âIk zat McNish zoân tien ronden lang op de hielen en probeerde hem voor Combes buitenom te passeren, maar we schoten allebei het gras op nadat we ons uiterste rempunt voor die bocht misten,â zei Minassian, die desondanks de tweede plaats wist over te nemen.

Bij het tanken en banden wisselen in de 44^e ronde (van totaal 143) nam Villeneuve het stuur over van Minassian en de Canadees pakte bovendien de koppositie, want na de pitstop van de aanvankelijk leidende Peugeot werd per ongeluk nog eens de motor afgezet. Daardoor begon Alexander Wurz zijn âstintâ met een achterstand van 35 seconden, in derde stelling. Hij reed vervolgens in twaalf ronden het gat naar Rinaldo Capelloâs Audi dicht. âHelaas,â zei de Oostenrijker, âbij het passeren van een Spyker ging het mis.â Wurz ging na de manoeuvre iets te vroeg naar rechts en raakte de GT2-auto. âDaardoor ging ik in de rondte en raakte daarbij ook nog Capelloâs Audiâ¦â Maar terwijl de Italiaan zijn weg kon vervolgen, zij het met schade, raakte de Peugeot nr. 8 hard de bandenstapel en was zijn race over. Wurz: âIk kon de Audi onmogelijk ontwijken en biedt daarvoor mân verontschuldigingen aan, evenals aan ons team, dat zoveel werk heeft verzet om voor ons zoân fantastische auto te prepareren.â

Villeneuve, Gené en als laatste weer Minassian stuurden het overgebleven dieselprototype van Peugeot onbedreigd en zonder technische zorgen naar de zege. In de kleinere prototypecategorie LM P2 was er een Nederlands feestje dankzij de eerste plaats van Jos Verstappen/Peter van Merksteijn en de tweede stek van Jan Lammers. Ook Peter Kox werd tweede, in de LM GT1.