Peugeot handhaaft 100% winstscore in Le Mans Series
(5/13/2008)
Sinds Peugeot in april vorig jaar zijn intrede deed in de Le Mans
Series, heeft het merk nog geen kampioenschapswedstrijd verloren. In
de 1000 km-race van Spa-Francorchamps handhaafde Team Peugeot Total de
honderd procent winstscore.
In de derde LMS-ronde van dit seizoen passeerde de Peugeot 908 HDi FAP
van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve na ruim vijf
uur probleemloos rijden als eerste de zwartwit geblokte vlag. De
tweede auto van het team crashte in het derde uur na een aanrijding
met een langzamere deelnemer. Daardoor verloor Peugeot de koppositie
in het LMS-constructeursklassement aan Audi; bij de rijders delen
equipes van beide fabrikanten de leiding.
Ruim 35.000 toeschouwers, waaronder vele Nederlanders, genoten onder
hoogzomerse omstandigheden van het spektakel in de Belgische Ardennen.
De lange-afstandsrace voor sportprototypen en gran turismoâs bood
volop actie. Al in de formatieronde spinde een van de 42 deelnemers
van de baan, waardoor de start plaatshad achter de safety car. Toen
het veld voor de volgende doorkomst werd losgelaten, zette Pedro Lamy
zich vanuit pole position meteen af van Allan McNish (Audi) en
Peugeot-teamgenoot Nicolas Minassian. De Fransman zette de Schot onder
druk, maar deze verdedigde zich fanatiek en sloeg een gat van zes
seconden toen Minassian een foutje maakte in de haarspeldbocht van La
Source. Na de eerste pitstop lagen de twee kemphanen echter weer bij
elkaar en hervatten zij hun duel. âIk zat McNish zoân tien ronden lang
op de hielen en probeerde hem voor Combes buitenom te passeren, maar
we schoten allebei het gras op nadat we ons uiterste rempunt voor die
bocht misten,â zei Minassian, die desondanks de tweede plaats wist
over te nemen.
Bij het tanken en banden wisselen in de 44^e ronde (van totaal 143)
nam Villeneuve het stuur over van Minassian en de Canadees pakte
bovendien de koppositie, want na de pitstop van de aanvankelijk
leidende Peugeot werd per ongeluk nog eens de motor afgezet. Daardoor
begon Alexander Wurz zijn âstintâ met een achterstand van 35 seconden,
in derde stelling. Hij reed vervolgens in twaalf ronden het gat naar
Rinaldo Capelloâs Audi dicht. âHelaas,â zei de Oostenrijker, âbij het
passeren van een Spyker ging het mis.â Wurz ging na de manoeuvre iets
te vroeg naar rechts en raakte de GT2-auto. âDaardoor ging ik in de
rondte en raakte daarbij ook nog Capelloâs Audiâ¦â Maar terwijl de
Italiaan zijn weg kon vervolgen, zij het met schade, raakte de Peugeot
nr. 8 hard de bandenstapel en was zijn race over. Wurz: âIk kon de
Audi onmogelijk ontwijken en biedt daarvoor mân verontschuldigingen
aan, evenals aan ons team, dat zoveel werk heeft verzet om voor ons
zoân fantastische auto te prepareren.â
Villeneuve, Gené en als laatste weer Minassian stuurden het
overgebleven dieselprototype van Peugeot onbedreigd en zonder
technische zorgen naar de zege. In de kleinere prototypecategorie LM
P2 was er een Nederlands feestje dankzij de eerste plaats van Jos
Verstappen/Peter van Merksteijn en de tweede stek van Jan Lammers. Ook
Peter Kox werd tweede, in de LM GT1.
AutoRai