nummer 100 / Ede, 13 mei 2008
Klantonderzoek over zienswijzen bij bouwplannen
Gemeente Ede verbetert dienstverlening
Uit een onderzoek van de gemeente Ede blijkt dat in 2005 voor slechts
5% van de aanvragen om bouwvergunning een zienswijze is ingediend.
Zienswijzen worden over het algemeen ingediend als men het plan ziet
als een ongewenste verandering van de woonomgeving en als de aanvrager
geen overleg heeft gepleegd met de omgeving. Om de dienstverlening
naar de burger verder te verbeteren, gaat de gemeente met de
conclusies van het onderzoek aan de slag.
De probleemstelling luidde: Welke factoren spelen een rol bij het
indienen van zienswijzen en wat bepaalt de tevredenheid van de burger
daarbij? Het onderzoek is gehouden onder personen die in 2005 een
zienswijze of bedenking indienden tegen een aanvraag om
bouwvergunning. De gemeente koos voor 2005 omdat de meeste procedures
uit dat jaar inmiddels zijn afgerond.
Conclusies
Het rapport concludeert verder dat:
1. er onduidelijkheid bestaat over de procedures;
2. de dienstverlening door het Infocentrum positief wordt ervaren;
3. er kritiek is op het verloop en de verslaglegging van de
hoorzittingen;
4. er onduidelijkheid is over de rol van degenen, die de
hoorzittingen houden.
Verbeteringen
De verbetering van de dienstverlening is een continu aandachtspunt van
de gemeentelijke organisatie. Daarnaast wil de gemeente de efficiency
van de eigen werkprocessen vergroten. Onderzoeken naar
klanttevredenheid komen jaarlijks terug.
Met de conclusies uit het onderzoek over de evaluatie zienswijzen
bouwplannen gaat de hoofdafdeling Vergunningen & Handhaving van de
gemeente Ede aan de slag. Zij gaat de voorlichting over procedures en
hoorzittingen verbeteren. Daarnaast gaat de gemeente een workshop met
belanghebbenden organiseren om het proces van hoorzittingen te
verbeteren. Tot slot bekijkt de gemeente de mogelijkheid om geen
vrijstellingsprocedures te starten zolang er niet door de aanvrager
met de omwonenden is gecommuniceerd over het plan.
---
Gemeente Ede