Gemeente Ede

nummer 99 Ede, 13 mei 2008

Resultaten Onderzoek Inwoners aan het woord
Edenaren positief over hun gemeente

Inwoners voelen zich thuis in de gemeente Ede. De tevredenheid met de eigen woonomgeving, Ede-centrum en het buitengebied is groot. Ook zijn inwoners positief over de dienstverlening vanuit het gemeentehuis. Vooral over de persoonlijke behandeling door medewerkers zijn de Edenaren erg tevreden.

Dit blijkt uit het onderzoek Ede 2008: Inwoners aan het woord. Eind januari van dit jaar ontvingen 1350 willekeurig geselecteerde inwoners van 15 jaar en ouder uit de gemeente Ede een vragenlijst. De vragen gingen over gemeentelijke dienstverlening en communicatie, politieke interesse, brandpreventie in de woning, wijkbeheer, Ede-centrum, het buitengebied, cultuur, sport, maatschappelijke voorzieningen, werk, gezondheid en zorg. In totaal hebben 440 Inwoners de vragen beantwoord, waarvan 174 via internet.

Eigen woonomgeving
De meeste inwoners zijn tevreden met hun eigen woonomgeving. De waardering voor de voorzieningen en de leefbaarheid in de buurt is zelfs nog iets toegenomen. Een deel van de bevolking ervaart geluidshinder: wegverkeer is de belangrijkste bron van geluidshinder. De helft van de inwoners komt minstens één maal per week in Ede-centrum. Gemiddeld krijgt Ede-centrum een 6,8 als rapportcijfer. Positief zijn de Edenaren over het winkelaanbod, de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid van Ede-centrum. Wel is er behoefte aan meer kledingwinkels en meer openbare toiletten. Daarnaast is de sfeer/gezelligheid van Ede-centrum een punt van aandacht. Ook het buitengebied wordt regelmatig bezocht. Inwoners ervaren het buitengebied als aantrekkelijk. Toch zou in de ogen van een deel van de bezoekers het aanbod horecagelegenheden in het buitengebied en de informatievoorziening over het buitengebied beter kunnen.

Cultuur- en sportparticipatie
De cultuurparticipatie van de Edenaren is weer iets toegenomen. Bioscoopbezoek is de meest populaire culturele activiteit, gevolgd door bezoek aan voorstellingen en musea. Ook de sportdeelname is gestegen; 70% beoefent een sport. Er is duidelijk belangstelling voor nieuwe sportvoorzieningen zoals een kunstijsbaan en een klimwand. Ook aan mogelijkheden om te kanoën, duiken en windsurfen is behoefte.

Gezond
Bijna 90% van de inwoners geeft aan een goede gezondheid te hebben. Ongeveer een vijfde van de bevolking voelt zich wel eens eenzaam. De behoefte aan hulp bij dagelijkse bezigheden is beperkt. De meerderheid van de hulpbehoevende inwoners krijgt ook hulp. Toch zijn er inwoners die nu nog geen hulp krijgen, maar wel behoefte hebben aan hulp.

Dienstverlening
Inwoners zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening vanuit het gemeentehuis. Vooral de persoonlijke dienstverlening door medewerkers scoort hoog. Ook over de website zijn de inwoners positief. Bijna iedereen weet intussen van het bestaan van www.ede.nl af. Steeds meer inwoners bezoeken het Digitaal Loket Ede, voor bijvoorbeeld het regelen van de hondenbelasting of het doen van een melding bij het Meldpunt beheer.

Het rapport Inwoners aan het woord 2008 is vanaf half mei te downloaden via www.ede.nl.

---