Verpakkingenbelasting moet omhoog
13 mei 2008 - Stichting Natuur en Milieu vindt dat de tarieven van
de belasting op verpakkingen veel te laag zijn om het beoogde
milieueffect te bereiken. Hogere tarieven kunnen wél zorgen voor dat
effect omdat die leiden tot een gedragsverandering bij consumenten en
bedrijven. De verpakkingenbelasting is per januari 2008 ingevoerd.
Via de verpakkingenbelasting betaalt de consument voor de vervuiling,
waarvoor hij als koper van verpakte producten verantwoordelijk is. De
helft van de opbrengsten van deze belasting gaat naar een afvalfonds,
dat gemeenten in staat stelt om afval te verzamelen en te scheiden.
Dankzij deze component van de verpakkingenbelasting is er altijd een
positief effect op het milieu.
Het Ministerie van Financiën wil met deze belasting de milieukosten
van het gebruik van verpakkingen een prijs te geven. Materialen zoals
aluminium en kunststof worden zwaarder belast dan milieuvriendelijkere
alternatieven als glas, papier, karton en hout. Dit moet leiden tot
terugdringen van het gebruik van verpakkingen en de toepassing
ontmoedigen van milieuonvriendelijke materiaalsoorten.
Geen merkbaar prijsverschil
Natuur en Milieu stelt dat de huidige tarieven niet leiden tot een
gedragsverandering, omdat bij de huidige lage tariefstelling geen
waarneembare prijsverschillen ontstaan tussen de producten in de
winkel. De prijs van verpakte producten stijgt met slechts één tot
twee eurocent. Bedrijven worden hierdoor niet geprikkeld om te
concurreren op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal of materiaalsoort.
In Denemarken liggen de tarieven een factor vijf tot tien hoger dan in
Nederland. Daar daalt het gebruik van verpakkingsmateriaal jaarlijks
met twee tot drie procent. De conclusie is duidelijk: een
verpakkingenbelasting is pas een zinvolle milieubelasting als de
tarieven aanzienlijk worden verhoogd.
Publicatiedatum: 13-05-2008
Stichting Natuur en Milieu