AutoRai

Nieuwe Ferrari California onthuld: een veelzijdige GT vol innovaties

(5/13/2008)
Ferrari heeft de eerste fotoâs vrijgegeven van de Ferrari California, de meest recente toevoeging aan de nieuwe generatie Ferrariâs. Die werd in 2004 geïntroduceerd met de lancering van de 612 Scaglietti en werd onlangs verder uitgebreid met de 430 Scuderia.

De Ferrari California maakt deel uit van de 8-cilinder familie van het merk met het Steigerende Paard, die altijd wordt gekenmerkt door kracht en prestaties. Daarnaast flankeert de California het vlaggenschip, de 612 Scaglietti, in het segment van de prestigieuze, sportieve Grand Tourers.

De nieuwe Ferrari California zal zelfs de meest veeleisende automobilist tevreden stellen door zijn superieure rijdynamiek en rijplezier. Het nieuwe model komt uitsluitend beschikbaar als een convertible met een inklapbare hard top. Het chassis en het koetswerk zijn van aluminium, in lijn met de rest van de huidige modelreeks. De California wordt aangedreven door een nieuwe V8 krachtbron die voor het eerst in de geschiedenis van het merk midden voor is gemonteerd.

In lijn met de Ferrari-traditie is het nieuwe model ook voorzien van een reeks innovaties. Behalve de neerklapbare hardtop behoort hier ook het originele 2+ concept toe waardoor een uitzonderlijk gebruiksgemak wordt gegarandeerd in het achterste deel van de auto. De 4.300 cc V8 motor in de California heeft directe brandstofinjectie en een speciale krukas. Hij levert 460 pk bij 7.500 tpm en de krachtbron levert een koppelkromme die de rijdynamiek en het rijplezier garanderen die voor Ferrari zo kenmerkend zijn.

De aandrijflijn met de traditionele Ferrari transaxle layout stelt de Ferrari California in staat in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De motor is gekoppeld aan een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling die de prestaties van de auto optimaliseert en het rijplezier verder vergroot. Tevens zorgt deze transmissie er voor dat het brandstofverbruik wordt teruggebracht, wat eveneens geldt voor de emissies (310 g/km CO2). Bovendien neemt het rijcomfort nog verder toe. Daar draagt ook de nieuw ontwikkelde multilink achterwielophanging aan bij.

De Ferrari California is tevens uitgerust met het exclusieve F1-Trac traction control systeem dat debuteerde in de 599 GTB Fiorano en dat verder is aangepast aan de typische rijkarakteristieken die van deze nieuwe GT verwacht mogen worden. De Brembo-remmen zijn standaard voorzien van carbonkeramische remschijven en zorgen voor uitmuntende remprestaties.

In aanvulling op de sportieve stijlvormen van de nieuwe Ferrari is ook het interieur prachtig uitgerust, waarbij door de ervaren ambachtslieden van Ferrari uitsluitend gebruik is gemaakt van materialen van de allerhoogste kwaliteit. De nieuwe accessoires en de uitrusting, zoals de stoelen, het stuurwiel, het dashboard en het infotainmentsysteem, zorgen er samen met de geoptimaliseerde aerodynamica voor dat dit een zeer ergonomische auto is die uiterst aangenaam is om mee tijden, of de kap nu open of gesloten is.

De Ferrari California is bedoeld voor automobilisten die een auto willen die alles belichaamt waar het merk met het Steigerende Paard voor staat op het gebied van sportief design en innovatie, maar die bovendien een auto zoeken die met een grotere veelzijdigheid dan ooit. De auto wordt officieel voor het publiek onthuld tijdens de Internationale Autosalon van Parijs. Echter, de komende weken zullen meer beelden en informatie worden gepubliceerd.