Nieuwe Ferrari California onthuld: een veelzijdige GT vol innovaties
(5/13/2008)
Ferrari heeft de eerste fotoâs vrijgegeven van de Ferrari California,
de meest recente toevoeging aan de nieuwe generatie Ferrariâs. Die
werd in 2004 geïntroduceerd met de lancering van de 612 Scaglietti en
werd onlangs verder uitgebreid met de 430 Scuderia.
De Ferrari California maakt deel uit van de 8-cilinder familie van het
merk met het Steigerende Paard, die altijd wordt gekenmerkt door
kracht en prestaties. Daarnaast flankeert de California het
vlaggenschip, de 612 Scaglietti, in het segment van de prestigieuze,
sportieve Grand Tourers.
De nieuwe Ferrari California zal zelfs de meest veeleisende
automobilist tevreden stellen door zijn superieure rijdynamiek en
rijplezier. Het nieuwe model komt uitsluitend beschikbaar als een
convertible met een inklapbare hard top. Het chassis en het koetswerk
zijn van aluminium, in lijn met de rest van de huidige modelreeks. De
California wordt aangedreven door een nieuwe V8 krachtbron die voor
het eerst in de geschiedenis van het merk midden voor is gemonteerd.
In lijn met de Ferrari-traditie is het nieuwe model ook voorzien van
een reeks innovaties. Behalve de neerklapbare hardtop behoort hier ook
het originele 2+ concept toe waardoor een uitzonderlijk gebruiksgemak
wordt gegarandeerd in het achterste deel van de auto. De 4.300 cc V8
motor in de California heeft directe brandstofinjectie en een speciale
krukas. Hij levert 460 pk bij 7.500 tpm en de krachtbron levert een
koppelkromme die de rijdynamiek en het rijplezier garanderen die voor
Ferrari zo kenmerkend zijn.
De aandrijflijn met de traditionele Ferrari transaxle layout stelt de
Ferrari California in staat in minder dan vier seconden van 0 naar 100
km/u te sprinten. De motor is gekoppeld aan een zevenversnellingsbak
met dubbele koppeling die de prestaties van de auto optimaliseert en
het rijplezier verder vergroot. Tevens zorgt deze transmissie er voor
dat het brandstofverbruik wordt teruggebracht, wat eveneens geldt voor
de emissies (310 g/km CO2). Bovendien neemt het rijcomfort nog
verder toe. Daar draagt ook de nieuw ontwikkelde multilink
achterwielophanging aan bij.
De Ferrari California is tevens uitgerust met het exclusieve F1-Trac
traction control systeem dat debuteerde in de 599 GTB Fiorano en dat
verder is aangepast aan de typische rijkarakteristieken die van deze
nieuwe GT verwacht mogen worden. De Brembo-remmen zijn standaard
voorzien van carbonkeramische remschijven en zorgen voor uitmuntende
remprestaties.
In aanvulling op de sportieve stijlvormen van de nieuwe Ferrari is ook
het interieur prachtig uitgerust, waarbij door de ervaren
ambachtslieden van Ferrari uitsluitend gebruik is gemaakt van
materialen van de allerhoogste kwaliteit. De nieuwe accessoires en de
uitrusting, zoals de stoelen, het stuurwiel, het dashboard en het
infotainmentsysteem, zorgen er samen met de geoptimaliseerde
aerodynamica voor dat dit een zeer ergonomische auto is die uiterst
aangenaam is om mee tijden, of de kap nu open of gesloten is.
De Ferrari California is bedoeld voor automobilisten die een auto
willen die alles belichaamt waar het merk met het Steigerende Paard
voor staat op het gebied van sportief design en innovatie, maar die
bovendien een auto zoeken die met een grotere veelzijdigheid dan ooit.
De auto wordt officieel voor het publiek onthuld tijdens de
Internationale Autosalon van Parijs. Echter, de komende weken zullen
meer beelden en informatie worden gepubliceerd.
AutoRai