Senternovem
13-05-2008 | Vignetonderzoek: Een energieaanpassing aan woning of toch niet?
Uit verschillende onderzoeken en praktijkervaringen blijkt dat het
aantal mensen dat zegt energiebesparingsmaatregelen te nemen veel
groter is dan het aantal dat de maatregelen ook daadwerkelijk
uitvoert. Het Nibud heeft daarom in samenwerking met SenterNovem
onderzocht welke afwegingen een rol spelen bij het wel of niet nemen
van besparingsmaatregelen in een woning. Wat zijn de obstakels en waar
zijn beslissers in een huishouden gevoelig voor.
Verschil tussen huurders en woningeigenaren
Bij woningeigenaren scoren de criteria die te maken hebben met de
betrouwbaarheid van de aannemer hoog en zijn de gedetailleerdheid van
de informatie over de gebruikte materialen en de overlast die optreedt
tijdens de verbouwing, helemaal geen kwestie. Onderdelen die redelijk
hoog scoren zijn financieel van aard, de kosten van de klus en de
maandelijks terug te verdienen energielasten. Minder belangrijk bleek
te zijn, het weten of de aannemer goed gekwalificeerd werk aflevert.
Voor de huurders gelden andere criteria. Daar is de financiële
component vertaald in de kosten van de huur duidelijk de
belangrijkste. Een huurstijging wordt niet geaccepteerd, de
aanbiedingen waarin dit stond vermeld, waren duidelijk het minst
aantrekkelijk. Dit is goed om te weten in de communicatie naar
huurders zeker als het soms onvermijdelijk is om de verbouwingskosten
(en daarmee gepaard gaande toename van comfort) door te berekenen in
de huur. In dat kader is de toename van comfort voor de huurders
gelukkig ook een hoog scorend criterium. Onderdelen die absoluut niet
van invloed waren op de beoordeling van de aanbiedingsbrief zijn de
extra informatie-avond en het feit of de buurt meedoet. Daarmee is de
huurder blijkbaar niet over de streep te trekken. Informatie over de
wijzigende energielasten wordt door de groep huurders niet belangrijk
gevonden.
Conclusies & Aanbevelingen
Het Nibud zal met de resultaten in haar communicatie naar bijvoorbeeld
gebruikers van het Persoonlijk Budgetadvies op de Nibud-website, de
energielasten in relatie tot de woonlasten anders uit gaan leggen.
Reden is dat het blijkbaar niet zo belangrijk wordt gevonden als
eerder werd aangenomen én dat terwijl het Nibud juist de organisatie
is die informeert over met name financiële gevolgen van keuzes.
Gelukkig werden de financiële onderdelen van de offertes en
aanbiedingsbrieven redelijk belangrijk gevonden. In het scala van
informatieverschaffers aan huishoudens over energieaanpassingen blijft
het Nibud uiteraard deze financiële informatierol vervullen. Wat heeft
een bepaalde energiemaatregel zo op maat mogelijk voor invloed op de
persoonlijke financiële begroting van een huishouden. De vraag `wat
levert het me aan koopkrachtverbetering op?' kan hiermee worden
beantwoord. Ook voor de aannemers waarvoor de kwaliteitsgarantie geldt
kan het Nibud daarnaast ook een rol vervullen door die kwaliteit te
onderbouwen met financiële gegevens. En ook op milieubesparingsgebied
(waar het eigenlijk allemaal om gaat) blijft de financiële
doorberekening nog steeds een goed argument om mensen over de
milieuvriendelijkgedragsstreep te trekken.
Wilt u meer weten over de onderzoeksmethode en de uitkomsten van het
onderzoek, klik dan hier.