Gemeente Winterswijk
Burgerjaarverslag 2007 Winterswijk verschenen
9 mei 2008
Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders heeft het burgerjaarverslag over 2007 voor kennisgeving aangenomen. In dit verslag doet burgemeester Thijs van Beem verslag over de gemeentelijke dienstverlening, burgerparticipatie, communicatie en de afhandeling van klachten en bezwaren. Het verslag is deze week huis-aan-huis verspreid als uitneembaar middenkatern in de Winterswijkse Weekkrant. Het burgerjaarverslag wordt in juni en juli besproken in de commissie en de gemeenteraad.
Sinds 2002 doet de burgemeester ieder jaar verslag over onder andere de gemeentelijke dienstverlening, burgerparticipatie, communicatie en de afhandeling van klachten en bezwaren. Ook over 2007 is een burgerjaarverslag opgesteld. De basis voor het burgerjaarverslag ligt in een aantal onderzoeken. Onafhankelijk onderzoeksbureau I&O research uit Enschede heeft in opdracht van de gemeente 400 inwoners gevraagd hun mening te geven over de dienstverlening, communicatie en de middelen die de gemeente inzet om inwoners te betrekken bij het gemeentelijk beleid (burgerparticipatie). Daarnaast heeft de gemeente zelf onderzoek gedaan en laten doen naar de tevredenheid over vergunningverlening, het proces rond het bestemmingsplan buitengebied, het proces rond de afvalstoffenheffing, de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en het aanvragen van een uitkering. Op deze manier hoopt de gemeente zoveel mogelijk concrete verbeterpunten te krijgen om de werkprocessen zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van inwoners.
Dienstverlening
Uit het algemeen oordeel over de dienstverlening blijkt dat er een positieve lijn zit in het algemene oordeel over de gemeentelijke dienstverlening. Inwoners zijn met name tevreden over de snelle en efficiënte werkwijze (van 49% naar 61%), het nakomen van afspraken (van 62% naar 69%), een vlotte en correcte briefafhandeling (van 60 naar 67%) en de verbeterde dienstverlening (van 60% naar 67%). Een aspect dat minder goed wordt beoordeeld is het positief reageren op initiatieven van burgers (van 48% naar 44%).
Burgerparticipatie
Van alle ondervraagde inwoners heeft in de afgelopen 12 maanden bijna een derde deel een wethouder (14%) of een raadslid (15%) gesproken. Zo'n 13% van de ondervraagden bezocht een inspraak- of voorlichtingsbijeenkomst en 7% een raads- of commissievergadering. In vergelijking met voorgaande jaren zijn de verschillen niet zo groot. Het bezoeken van een raads- of commissievergadering blijft het minst populair.
Bekendheid bestuurders
In het onderzoek is ook gevraagd naar de bekendheid van het college en de raadsleden. Van de wethouders worden respectievelijk Ben Uffink (46%), André van Nijkerken (39%), Henk Kok (21%) en Rik Gommers (11%) genoemd. Van de raadsleden worden het vaakst genoemd: Diana Abbink-te Brummelstroete, Hans van Lith en Ilse Saris (17%); Theo Hartjes en Dirk Willink (16%); Chris van den Bos (14%); Johan Oonk (13%) en Bernhard Harfsterkamp (12%). Van alle ondervraagde inwoners wist 44% geen enkele naam van een raadslid te noemen.
Interesse in lokale politiek
De interesse in de lokale politiek is goed te nomen. In Winterswijk zijn nog steeds veel mensen geïnteresseerd in gemeentelijke aangelegenheden (78%). In 2005 lag dit percentage iets hoger (81%). Het overgrote deel van de Winterswijkers (83%) vindt het wenselijk dat de gemeente tijd en geld steekt in het betrekken van burgers bij het gemeentelijk beleid. Dit percentage is gelijk gebleven ten opzichte van 2005.
Betrokkenheid inwoners
Om de betrokkenheid van inwoners bij de gemeentepolitiek te vergroten heeft de gemeente allerlei instrumenten die worden ingezet. Gevraagd is in hoeverre men bekend is met instrumenten als het Winterswijks Politiek Café, rondetafelgesprekken, burgerinitiatief, burgercheque, ideeënbus, charretes (interactieve werkbijeenkomsten), spreekrecht en VIP-behandelingen tijdens de raadsvergadering. Van alle ondervraagde inwoners kent zijn het Winterswijks Politiek Café en het burgerinitiatief het meest bekend: respectievelijk 58% en 55%. De charrettes (interactieve werkbijeenkomsten) zijn (nog) niet zo erg bekend (7%).
Kwaliteit bestuur
Er is inwoners ook gevraagd aan te geven of ze vinden dat Winterswijk goed bestuurd wordt. In 2004 was 70% deze mening toegedaan. In 2005 daalde dit percentage naar 49%. In 2007 zegt 62% van alle ondervraagde inwoners dat men het hiermee (geheel) eens is. Na het duidelijk negatievere oordeel over 2005 laat een positiever beeld zien.
Burgerjaarverslag gemist?
Inwoners die geen Winterswijkse Weekkrant hebben ontvangen en toch het burgerjaarverslag willen lezen, kunnen hiervoor vanaf volgende week een exemplaar afhalen aan de balie van het kantoor aan het Beatrixpark 20 en de balie van het Zorgloket. Wilt u burgerjaarverslag digitaal inzien, klik dan hier.