InnoConcepts N.V.
PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 9 mei 2008
OPNIEUW STERKE PERFORMANCE INNOCONCEPTS
---
· Totale operationele inkomsten stijgen 74% van EUR 20,4 miljoen tot EUR 35,5
miljoen
· Adjusted EBITDA 44% toegenomen van EUR 16,3 miljoen tot EUR 23,5 miljoen
· Nettowinst toekomend aan InnoConcepts aandeelhouders stijgt 37% naar EUR 17,9
miljoen
· I-Pac transformeert van marketeer van intellectueel eigendom naar leverancier van
totaal oplossingen door ondermeer overname HTP Tooling en Formy Tachov
· Deelneming Proventec toont sterke groei; verwachte notering Euronext 22 mei
2007 was met een stijging van 44% van het bedrijfsresultaat een uitstekend jaar voor
InnoConcepts, ondanks een afzwakkende US dollar en UK pond, die beide direct impact hadden
op de resultaten. Nog belangrijker zijn de strategische stappen die werden gezet, en de
acquisities die werden voltooid, waarmee de onderneming een sterk fundament heeft voor
verdere groei in de komende jaren. InnoConcepts kan zich daarmee ontwikkelen van niche
marketeer van technologie tot vooraanstaande innovator voor de kunststof industrie met de
verpakkingsindustrie als kernmarkt.
TOELICHTING OP DE CIJFERS
De in 2007 overgenomen ondernemingen HTP Tooling (per oktober) en Formy Tachov (per
december) zijn wel opgenomen op de balans per ultimo 2007. HTP Tooling maakt eerst vanaf het
laatste kwartaal onderdeel uit van de winst- en verliesrekening en Formy Tachov pas vanaf 2008 .
Hierdoor wordt de vergelijkbaarheid met de cijfers over 2006 beïnvloed. Daarnaast worden de cijfers
vertekend doordat een deel van de licentiegerelateerde inkomsten (EUR 7 miljoen) gerealiseerd is
middels een aandelentransactie, en daardoor niet is opgenomen in het operationele resultaat maar
verantwoord is onder resultaat verkoop groepsmaatschappijen.
De totale operationele inkomsten voor 2007 zijn in de winst- en verliesrekening verdeeld in vier
categorieën:
- omzet intellectuele eigendomsrechten: directe licentievergoedingen en royaltyinkomsten
- omzet handelsactiviteiten en productie: verkoop stand-alone systemen (matrijzen, robots, etc.) en
producten al dan niet geïntegreerd via licentiecontracten
- interest financiële leases: een post betreffende de Chinese licentienemer voor multimedia
producten, waar I-Pac Technologies eigenaar is van de productiemiddelen
- resultaat verkoop groepsmaatschappijen: licentiegerelateerde inkomsten, waarbij de transactie op
verzoek van de klant werd gestructureerd middels verkoop van aandelen
Op grond van het bovenstaande bedragen de totale operationele inkomsten EUR 35,5 miljoen. Dit
vormt een stijging van 74% ten opzichte van 2006.
InnoConcepts behaalt haar omzet in 5 marktsegmenten: multimedia, food en consumer packaging,
transport packaging, automotive en optical.
InnoConcepts N.V.
Doordat een groter deel van de omzet uit handelsactiviteiten en productie voorvloeide, nam ook de
kostprijs van de omzet toe tot EUR 5,4 miljoen (2006: EUR 1 miljoen). De algemene beheerkosten
namen toe van EUR 3 miljoen naar EUR 5,6 miljoen, hetgeen een direct gevolg was van de
uitbreiding van de organisatie en met name de acquisitie HTP Tooling die voor het laatste kwartaal
werd meegeconsolideerd.
De adjusted EBITDA vermeerderd met opbrengst verkoop aandelen nam met 44% toe van
EUR 16,3 miljoen naar EUR 23,5 miljoen. De afschrijvingen op intellectueel eigendom stegen van
EUR 1,1 miljoen tot EUR 2,4 miljoen, het gevolg van de investeringen in intellectueel eigendom. Ook
was er sprake van negatieve goodwill van EUR 1 miljoen, doordat de reële waarde van de
aangekochte deelnemingen hoger ligt dan de kostprijs.
De belastingdruk steeg sterk van 6% naar 19% over het jaar 2007, vanwege de relatieve verschuiving
van inkomsten van Hong Kong naar Nederland, waar het intellectueel eigendom is gevestigd.
Ondanks valuta-effecten, de toegenomen afschrijving op I.E.-rechten en ontwikkelingskosten, alsook
de hogere belastingdruk, steeg de nettowinst toekomend aan aandeelhouders met 37%. Deze kwam
hiermee uit op EUR 17,9 miljoen. De winst per aandeel steeg minder hard (14%), als gevolg van de
vergroting van het aantal uitstaande aandelen ingevolge emissies ten behoeve van acquisities en
stockdividend, en kwam uit op EUR 0,81 (2006: EUR 0,71).
Als gevolg van de in 2007 gepleegde acquisities en de voortdurende investeringen in intellectueel
eigendom, nam het balanstotaal toe met EUR 42,2 miljoen van EUR 108,5 miljoen tot EUR 150,7
miljoen. Als gevolg van de winstgevendheid van InnoConcepts en de eerder gemelde emissies nam het
groepsvermogen toe met EUR 28,9 miljoen, waardoor de totale solvabiliteit (eigen vermogen ten
opzichte van balanstotaal) stabiel bleef op 70%.
I-PAC TECHNOLOGIES
De technologie van I-Pac Technologies heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een
conceptueel proces met een gelimiteerde toepassing tot een generieke technologie toepasbaar voor
vele producten en materialen. De kunststofverwerkende industrie is een zeer gefragmenteerde en
traditionele industrie. Met prijzen voor materiaal en toenemende wetgeving en
consumentenbewustzijn op het gebied van milieuaspecten biedt de I-Pac technologie een
fundamentele innovatie.
De voordelen van de technologie portefeuille zijn in grote lijnen als volgt samen te vatten:
· vermindering van materiaal gebruik, meer gebruik van gerecycled materiaal, en lagere energie
kosten
· aanzienlijke beperking van de benodigde investeringen als gevolg van een relatief hogere output
op kleinere machines
· een belangrijke reductie van CO2 emissies die leidt tot lagere eco-taxen en tegemoetkomt aan de
steeds hogere eisen die eindklanten aan leveranciers stellen op dit gebied
· grotere vrijheid van productontwerp en andere technologische features resulterend in geheel
nieuwe ontwerpen en toepassingen
Deze knowhow vertaalt zich in concrete productie-equipement (hardware en software) bij de
producent. Het voordeel dat de technologie kan realiseren wordt daarbij verdeeld tussen de eindklant,
de producent van het kunststof product en I-Pac. De verdeling van het voordeel is afhankelijk van de
rol die eenieder daarbij speelt in de waardeketen.
De complexiteit van de technologie is wellicht lastig vanuit commercieel oogpunt. Het intellectueel
eigendom is hierdoor echter wel relatief goed te beschermen.
InnoConcepts N.V.
De grote potentie van de technologie vraagt om een brede roll-out en I-Pac is op zoek gegaan naar de
opbouw van een infrastructuur die dit gemakkelijker mogelijk kan maken. In 2007 werden twee
belangrijke stappen gezet met de overname van matrijs- en systeembouwers HTP Tooling (het
voormalige Philips High Tech Plastics) en Formy Tachov. Hierdoor werden meer dan 200 hoog
gespecialiseerde collega's toegevoegd. Dit geeft ook de mogelijkheid de technologie steeds meer
gestandaardiseerd en als stand-alone unit aan te kunnen bieden waardoor het totale commerciële
proces versneld kan worden. Naast slagkracht voegen beide nieuwe groepsmaatschappijen tevens
nadrukkelijk knowhow toe die een verdere ontwikkeling van de technologie mogelijk maakt. HTP
Tooling heeft een wereldwijde reputatie op het gebied van de bouw van extreem nauwkeurige
productiematrijzen, hetgeen met name ook van belang is in de markt voor dunwandige verpakkingen.
Formy Tachov heeft ruime ervaring op het gebied van grotere producten met complexe specificaties.
Door de uitbreiding van knowhow wordt het eveneens steeds meer mogelijk de producent een
totaaloplossing te bieden voor zijn productievraagstukken. I-Pac sluit verdere acquisities op dit terrein
dan ook niet uit, teneinde zich te kunnen ontwikkelen tot vooraanstaand engineer en systeembouwer,
met een uniek op intellectueel eigendom gebaseerd systeem. De inkomsten van I-Pac zullen zich als
gevolg hiervan steeds meer ontwikkelen tot een combinatie van equipement en daaraan gerelateerde
exploitatie-inkomsten. Ook constateert I-Pac dat haar technologie steeds meer als bouwsteen kan
functioneren voor aanverwante nieuwe technologieën in de kunststof- en verpakkingsindustrie. I-Pac
zal haar eigen portefeuille uitbreiden en, via overname van IP of samenwerking, aanvullen vanuit
andere bronnen.
De klantenbasis van I-Pac betreft enerzijds klanten die in markten opereren waarvoor "high entry
barriers" gelden. In deze markten fungeert I-Pac uitsluitend als toeleverancier van knowhow en
equipement. Het is in deze markten voor I-Pac met haar profiel en organisatie niet mogelijk
rechtstreeks aan de eindklant te leveren. In deze markten heeft I-Pac de ambitie om exclusieve
licentieovereenkomsten te sluiten met producenten/marktleiders in betreffende segmenten. Dit heeft
als voordeel dat een beperkt beslag gelegd wordt op de middelen van I-Pac, maar impliceert tevens dat
men voor succes afhankelijk is van investeringscapaciteit en werkwijze van de licentienemer.
Daarnaast moet een relatief groot deel van het voordeel door I-Pac worden doorgegeven. Projecten, als
bijvoorbeeld auto-onderdelen of kunststof pallets, hebben weliswaar zeer lange doorlooptijden maar
bieden grote kansen en zijn vaak langjarig.
Daarnaast kennen een aantal markten een veel lagere "entry barrier" waar relatief snelle
doorlooptijden gelden, zoals food & beverage, household- en consumentenverpakkingen. Deze
markten zijn veelal zeer gefragmenteerd met weinig marktleiderschap. Extra element hier is dat de
I-Pac technologie niet "slechts" een superieure spuitgiet technologie is, maar daarnaast een serieuze
bedreiging kan vormen voor de bestaande markten voor thermoforming en blowmolding, die deze
markten domineren. Conventioneel spuitgieten is weliswaar ook in deze markten een geprefereerde
technologie, maar is technisch veelal te duur. Door de mogelijke kostenbesparing met de I-Pac
technologie wordt spuitgieten in deze markt veel competitiever. In deze markten bestaan derhalve
kansen voor I-Pac om een groter deel van de te realiseren marge te verkrijgen, door meer als
projectmanager voor de eindklant te opereren. I-Pac heeft in dit kader een aanvang gemaakt met
alternatieve samenwerkingsmodellen om deze markten in zowel Europa als Noord-Amerika
effectiever en winstgevender te kunnen bedienen. I-Pac verwacht op korte termijn hierover nadere
mededelingen te kunnen doen.
I-Pac is van mening dat zij, ondanks haar sterke groei van de laatste jaren, pas aan het begin van haar
mogelijkheden staat, zowel wat betreft de exploitatie van haar bestaande technologie en klantenbasis
alsook via de beschikbaarheid van nieuwe commerciële mogelijkheden en technische
vervolgontwikkelingen.
InnoConcepts N.V.
PROVENTEC
InnoConcepts houdt 37% van de aandelen van het in Engeland beursgenoteerde Proventec. De
resultaten van Proventec worden dientengevolge niet meegeconsolideerd in de cijfers van
InnoConcepts maar verwerkt als resultaat deelneming. In het afgelopen jaar heeft Proventec met de
acquisitie van het Engelse Contico een zeer belangrijke stap voorwaarts gemaakt. Daarnaast was de
technologische doorbraak in de ziekenhuismarkt waarschijnlijk de belangrijkste graadmeter voor haar
marktpotentie.
Proventec ontwikkelt zich steeds meer als leverancier van milieuvriendelijke hygiënische oplossingen
in markten waar reguliere schoonmaakproducten niet toereikend zijn. Op dit moment gaat het daarbij
om markten als ziekenhuizen en voedselproductenten, maar ook andere hoogwaardige markten
worden thans ontwikkeld. Proventec verwacht de komende jaren door zowel autonome groei als door
acquisities haar specialisme verder uit te bouwen naar bestaande en nieuwe markten, maar ook naar
nieuwe technologieën.
Om een en ander te faciliteren is een efficiënte toegang tot de kapitaalmarkt van groot belang. De
huidige notering op AIM biedt daarvoor onvoldoende handvatten. Vanaf 22 mei a.s. verwacht
Proventec dan ook tevens genoteerd zijn op Euronext. Met name het handelsplatform van Euronext
lijkt een betere toegang voor investeerders te bieden, dan het Engelse marketmaker systeem. Indien
deze notering leidt tot een betere verhandelbaarheid van de aandelen Proventec, biedt dit ook kansen
voor InnoConcepts dit belang dan wel te verkopen aan bijvoorbeeld een strategische partner, dan wel
anderszins ten goede te laten komen aan haar aandeelhouders.
InnoConcepts
InnoConcepts