EU EC Enterprise


Vervoer en reizen - Rechten van de passagier - 08/05/2008

EU treedt hard op tegen misleidende boekingssites

Passagiers voor vertrek

Op internet een vliegticket kopen vormt nog altijd een risico. Uit een EU-verslag blijkt dat een op drie klanten wordt bedrogen, misleid of verward.

De EU heeft medegedeeld dat ze de helft van de boekingssites waarvan is vastgesteld dat ze klanten misleiden of oneerlijke handelspraktijken gebruiken, heeft kunnen dwingen zich aan te passen.

Van de 386 gecontroleerde sites (in 13 EU-landen en Noorwegen) kregen er 137 een sanctie opgelegd, maar nauwelijks de helft daarvan heeft daar lessen uit getrokken. Uit een recent rapport blijkt dat er nog altijd ernstige problemen zijn.

Dit zijn de bevindingen English van een grote schoonmaakactie (EU airline sweep English ), een systematische controle die gelijktijdig in verschillende EU-landen is uitgevoerd om inbreuken op de consumentenwetgeving op te sporen.

Bij de schoonmaakactie is gebleken dat er problemen zijn met de ticketverkoop in de hele luchtvaartsector. Meglenea Kuneva, EU-commissaris voor consumentenzaken heeft in dat verband verklaard: "Ik hoop dat de maatschappijen nu beseffen dat de Commissie vastbesloten is op te treden om de belangen van de consumenten te verdedigen, wanneer dat nodig is." Ze voegde daaraan toe dat de Commissie geen andere keuze heeft dan op te treden tegen luchtvaartmaatschappijen die tegen 1 mei 2009 hun verkoop- en marketingpraktijken niet hebben aangepast.

Het onderzoek spitste zich toe op oneerlijke contracten, zoals sites die automatisch de duurdere opties aanvinken. De belangrijkste bevindingen zijn:

* Een op drie sites kreeg een sanctie opgelegd voor inbreuken op de consumentenwetgeving.

* Op veel sites was er meer dan één probleem: misleidende prijzen, ongeoorloofde contractuele voorwaarden en niet-beschikbare aanbiedingen.

* De problemen komen overal voor, van de luchtvaartmaatschappijen tot de touroperators.

* Alleen boekingen bij binnenlandse sites zijn na de eerste actie betrouwbaarder geworden. 55% van die sites werden aangepast, maar amper 9% van de problemen met bedrijven die vanuit een ander land werken, zijn opgelost.

* Er is een gebrek aan transparantie doordat de meeste EU-landen geen lijst van overtreders kunnen bekendmaken voordat de rechtszaak is afgelopen. Toch hebben enkele landen nationale overzichten English gepubliceerd.

De EU wil dat er alleen reclame wordt gemaakt met de prijzen die klanten werkelijk moeten betalen, dat beperkingen op speciale aanbiedingen duidelijk worden aangegeven, en dat klanten een eerlijk contract krijgen in hun eigen taal.

Er zal voortaan meer druk worden uitgeoefend en de EU zal de ontwikkelingen tot mei 2009 in het oog houden om dan te beslissen waar zij verder nog moet optreden.

EU-site over luchtvervoer English


* Boekingssites - goede en slechte voorbeelden
* Strijd tegen oneerlijke handelspraktijken