EU EC Enterprise
Vervoer en reizen - Rechten van de passagier - 08/05/2008
EU treedt hard op tegen misleidende boekingssites
Passagiers voor vertrek
Op internet een vliegticket kopen vormt nog altijd een risico. Uit een
EU-verslag blijkt dat een op drie klanten wordt bedrogen, misleid of
verward.
De EU heeft medegedeeld dat ze de helft van de boekingssites waarvan
is vastgesteld dat ze klanten misleiden of oneerlijke
handelspraktijken gebruiken, heeft kunnen dwingen zich aan te passen.
Van de 386 gecontroleerde sites (in 13 EU-landen en Noorwegen) kregen
er 137 een sanctie opgelegd, maar nauwelijks de helft daarvan heeft
daar lessen uit getrokken. Uit een recent rapport blijkt dat er nog
altijd ernstige problemen zijn.
Dit zijn de bevindingen English van een grote schoonmaakactie (EU
airline sweep English ), een systematische controle die gelijktijdig
in verschillende EU-landen is uitgevoerd om inbreuken op de
consumentenwetgeving op te sporen.
Bij de schoonmaakactie is gebleken dat er problemen zijn met de
ticketverkoop in de hele luchtvaartsector. Meglenea Kuneva,
EU-commissaris voor consumentenzaken heeft in dat verband verklaard:
"Ik hoop dat de maatschappijen nu beseffen dat de Commissie
vastbesloten is op te treden om de belangen van de consumenten te
verdedigen, wanneer dat nodig is." Ze voegde daaraan toe dat de
Commissie geen andere keuze heeft dan op te treden tegen
luchtvaartmaatschappijen die tegen 1 mei 2009 hun verkoop- en
marketingpraktijken niet hebben aangepast.
Het onderzoek spitste zich toe op oneerlijke contracten, zoals sites
die automatisch de duurdere opties aanvinken. De belangrijkste
bevindingen zijn:
* Een op drie sites kreeg een sanctie opgelegd voor inbreuken op de
consumentenwetgeving.
* Op veel sites was er meer dan één probleem: misleidende prijzen,
ongeoorloofde contractuele voorwaarden en niet-beschikbare
aanbiedingen.
* De problemen komen overal voor, van de luchtvaartmaatschappijen
tot de touroperators.
* Alleen boekingen bij binnenlandse sites zijn na de eerste actie
betrouwbaarder geworden. 55% van die sites werden aangepast, maar
amper 9% van de problemen met bedrijven die vanuit een ander land
werken, zijn opgelost.
* Er is een gebrek aan transparantie doordat de meeste EU-landen
geen lijst van overtreders kunnen bekendmaken voordat de
rechtszaak is afgelopen. Toch hebben enkele landen nationale
overzichten English gepubliceerd.
De EU wil dat er alleen reclame wordt gemaakt met de prijzen die
klanten werkelijk moeten betalen, dat beperkingen op speciale
aanbiedingen duidelijk worden aangegeven, en dat klanten een eerlijk
contract krijgen in hun eigen taal.
Er zal voortaan meer druk worden uitgeoefend en de EU zal de
ontwikkelingen tot mei 2009 in het oog houden om dan te beslissen waar
zij verder nog moet optreden.
EU-site over luchtvervoer English
* Boekingssites - goede en slechte voorbeelden
* Strijd tegen oneerlijke handelspraktijken