abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
9 mei 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGTL-2008/1858 -
Onderwerp
Benchmark Luchthavengelden en Overheidsheffingen 2007
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u de eindrapportage van het onderzoek `Benchmark Luchthavengelden en
Overheidsheffingen 2007' aan. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek.
Deze benchmark wordt jaarlijks uitgevoerd als onderdeel van het actieprogramma (7.2.14)
van het Kabinetsstandpunt Schiphol (april 2006). Met de benchmark 2007 wordt een
overzicht verkregen van de opbrengsten uit luchthavengelden en overheidsheffingen op
negen Europese luchthavens. Per luchthaven is berekend wat er in de zomerperiodes van
2003, 2006 en 2007 betaald moest worden voor een zelfde pakket vliegverkeer. Dit
pakket vliegverkeer is gelijk aan 98% van alle vluchten op Schiphol in 2006. Daarbij gaat
het om 45 vliegtuigtypen. Bij de berekeningen zijn aannames gemaakt, zoals bijvoorbeeld
over de bezettingsgraden, het percentage transferpassagiers en de bestemmingen.
"Luchthavengelden" zijn heffingen ten bate van de luchthaven: start- en landings-,
parkeer- en passagiersgelden, security- en geluidsgelden. "Overheidsheffingen" zijn
heffingen ten bate van de overheid: security-, geluids- en overige heffingen. Daarnaast
zijn de ATC-heffingen vergeleken. Deze havengelden en heffingen worden door
luchtvaartmaatschappijen per "turnaround" (landen, verblijf en starten) betaald.
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGTL-2008/1858
De benchmark 2007 is uitgebreider dan de vorige. Er zijn negen in plaats van zes
luchthavens vergeleken en er zijn aanvullende analyses uitgevoerd naar
tariefsdifferentiaties, het effect van de vliegbelasting en, met behulp van enquêtes,
achtergronden van een aantal heffingen, zoals doel van de heffingen en daarmee gepaard
gaande kosten. Door deze uitbreiding is het onderzoek later dan gebruikelijk afgerond.
De volgende benchmark (zomer 2008) wordt in het najaar van dit jaar uitgevoerd.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
· London Heathrow is net als voorgaande jaren de duurste luchthaven. Schiphol neemt
in de zomer van 2007 een vijfde plaats in, na Parijs Charles de Gaulle, London
Gatwick en Frankfurt. Zürich, Brussel, München en vooral Madrid zijn goedkoper dan
Schiphol.
· In (zomer) 2007 is de hoogte van de luchthavengelden en overheidsheffingen op
Schiphol nauwelijks gewijzigd ten opzichte van (zomer) 2006. De enige verandering
was de jaarlijkse zeer geringe stijging van de geluidsisolatiekostenheffing.
· Als de vliegbelasting al in de zomer van 2007 zou zijn ingevoerd, zou Schiphol naar
een tweede plaats zijn opgeklommen.
· Door de forse verhoging van de air passenger tax op de Londense luchthavens, is
Heathrow in 2007 veel duurder dan Schiphol geworden en is Gatwick Schiphol voor
het eerst gepasseerd. De verschillen tussen Schiphol en de luchthavens Parijs Charles
de Gaulle en Frankfurt nemen echter af.
· De stijging van de tariefopbrengsten sinds 2003 op Schiphol wordt voor een groot
deel (43%) veroorzaakt door de stijging van de security service charge. Ook op
Brussel en Zürich zijn de securitygelden na 2003 fors gestegen.
· Op vrijwel alle luchthavens vormen de securitygelden of -heffingen een groot deel
van de totale tariefopbrengsten. Een uitzondering is Madrid. Op de Londense
luchthavens is geen expliciete securityheffing van toepassing.
· Over tariefsdifferentiaties constateert SEO Economisch Onderzoek het volgende:
- Bij de passagiersgelden berekent ook een aantal andere luchthavens een lager
tarief voor transferpassagiers. Op Schiphol is het tariefsverschil het grootst.
- Op Schiphol wordt geen onderscheid gemaakt in tarieven tussen groepen
bestemmingen, terwijl dit op een aantal andere luchthavens wel gebeurt.
- De geluidscategoriseringen van de verschillende luchthavens variëren nogal.
Die van Schiphol lijkt het meest effectief.
- De Londense luchthavens differentiëren hun landingsgelden het scherpst ten
gunste van intercontinentale vluchten en vrachtvliegtuigen.
---
VENW/DGTL-2008/1858
Een belangrijke conclusie uit de achtergrondenanalyse is dat (met inachtneming van non
respons van de Franse, Duitse en Engelse luchthavens!) Schiphol de enige luchthaven is
waar de securitykosten geheel gedekt worden door de opbrengsten uit de securitygelden.
De luchthavens van Brussel, Madrid en Zürich zijn minder transparant, want zij financieren
de securitykosten deels uit andere bedrijfsinkomsten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat