7-5-2008
Europese wetgeving voor anti-sliptechniek
Dat heeft de Europese Commissie laten weten in antwoord op
schriftelijke vragen van Europarlementariër Jeanine Hennis-
Plasschaert.
Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) maakt de kans op ongelukken
kleiner omdat de automobilist zijn voertuig beter onder controle kan
houden. Wanneer de bestuurder een bocht verkeerd inschat of plotseling
uitwijkt om een obstakel te vermijden, kan het systeem een slip helpen
voorkomen. Het onvermijdelijke ongeluk wordt op die manier
teruggebracht tot een bijna- ongeluk. Uitgerust met extra sensoren
geeft het ESC-systeem informatie door naar een automatische
controle-eenheid. De signalen worden permanent bewaakt om vast te
stellen of het voertuig controle verliest. Wordt een afwijking van het
beoogde traject geconstateerd, dan remt de controle-eenheid een of
meerdere wielen zodanig af waardoor het voertuig zich kan stabiliseren
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Auto´s in het duurdere segment zijn
meestal standaard met ESC uitgerust, maar in kleinere auto´s, en dat
zijn vooral auto´s die gebruikt worden door gezinnen, jonge chauffeurs
en kwetsbare automobilisten, ontbreekt deze cruciale technologie vaak.
Het is dan ook van belang dat alle nieuwe voertuigen met ESC worden
uitgerust."
De Europese Commissie ondersteunt deze mening en zal daarom nog voor
de zomer een nieuwe verordening voorstellen waarin de installatie van
ESC verplicht wordt gesteld voor alle nieuwe auto´s.
VVD