Tempo team wint Young Innovation Award
09/05/2008 09:48
Stichting Nederlands Centrum Sociale Innovatie
De City Hunt for Innovation in Utrecht is gewonnen door jonge werknemers van Tempo Team. Met het idee om de rode loper uit te rollen voor hun nieuwe collega's van Vedior wonnen zij de sympathie van de jury. Een evenement om uitgebreid kennis te maken met elkaar, speeddaten, het koppelen van Tempo Teamleden aan medewerkers van Vedior, elkaars talenten leren kennen en benutten. Binnen de vereiste 60 seconden van de elevator pitch wist Tempo Team de Young Innovation Award in de wacht te slepen.
'Dit is sociale innovatie in barre tijden' aldus jurylid Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit. Een fusieproces is lastig en ingewikkeld. Jullie hebben vol passie en gedrevenheid een plan gepresenteerd waarmee jullie als medewerkers zelf het heft in handen nemen, en dat op een productieve en verfrissende manier.'
Tijdens het sprankelende evenement in Utrecht kregen teams van 17 verschillende bedrijven de kans een dag lang te werken aan innovatie binnen hun eigen organisatie. Een sociaal innovatief idee bedenken, uitwerken en vervolgens overtuigend pitchen in één minuut voor een jury van kritische experts. Dat was de sport. Na een gezamenlijke aftrap bij SNS Reaal gingen de ongeveer negentig deelnemers enthousiast aan het werk. 'Het beste idee is dat wat je morgen kunt uitvoeren', gaf ondernemer en Managementboek winnaar Leen Zevenbergen zijn toehoorders nog mee. Daarna sloegen alle teams aan het brainstormen. Met een toolbox vol hulpmiddelen gingen zij op pad om op verschillende locaties in Utrecht workshops te volgen en advies in te winnen: ze maakten een stakeholders analyse, leerden vanuit verschillende perspectieven hun idee kritisch onder de loep te nemen, spoorden mogelijke beren op de weg op en schakelden deze uit.
Tegen vier uur kwamen alle groepen weer samen, ditmaal in 't Trefpunt, in het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen. De stemming zat er inmiddels goed in en er volgde een snelcursus pitchen, verzorgd door Alexandra van 't Geloof, docent van de cursus Plakfactor (hoe zorg je ervoor dat je idee blijft kleven bij je publiek). 'Maak het eenvoudig maar niet simpel, maak je verhaal concreet, wees authentiek en geloofwaardig, doe iets onverwachts, laat je passie zien, vertel een verhaal.' Met een aantal treffende adviezen wist Alexandra de deelnemers moed in te praten voor de beslissende fase van het evenement. In record tempo verzorgde elk team een 1 minuut pitch ten overstaande van de zaal en een jury bestaande uit: Jaap Jongejan (CNV Bedrijvenbond), Hans van der Steen (AWVN), Marije Hulshof (Consumentenautoriteit), Ton de Korte (NCSI).
Het prijzengeld dat het winnende Tempo Team naast de Award (een trofee in de vorm van 'the pie in the sky') binnenhaalt is: een leergang sociale innovatie bij het NCSI, een dag advies van een consultant, een diner voor het hele team en exemplaren van het boek 'De plakfactor'. Eervolle vermeldingen van de jury waren er voor de teams van de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Economische Zaken. Het NS team droeg een biechtstoel ten tonele en pleitte voor het afschaffen van het taboe op het maken van fouten. 'Van fouten kun je leren en dus organiseren wij binnenkort de goedste fout van het jaar verkiezing,' aldus de NS pitchers. Ook het idee van het team van Economische Zaken oogstte lof bij de jury. 'Wij gaan een beurs openen voor innovatieve ideeën die leven binnen de organisatie. Gokkende ambtenaren, het klinkt politiek incorrect, maar het werkt. De beste ideeen krijgen de hoogste koers, geef iedere EZ ambtenaar tien florijnen om in te zetten.'
Doel
Het doel van de City Hunt for Innovation is jonge werknemers kennis te laten maken met vernieuwing van management en organisatie (slimmer werken) en hen tegelijkertijd binnen een dag een idee te laten uitwerken waarmee de thuisorganisatie (van het team) zichzelf kan vernieuwen op organisatorisch vlak.
Organisatie
A City Hunt for Innovation is een initiatief van de trainees van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI). De traineepool van het NCSI is een vorm van open innovatie. Jonge medewerkers van verschillende organisaties doorlopen een half jaar met elkaar een programma. Ze werken met elkaar samen aan het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het opbouwen van relevante netwerken. De trainees zijn afkomstig van de Nederlandse Spoorwegen, SNS Reaal, Berenschot, a-advies, Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit Nijmegen. Samen hebben de trainees van 2007-2008 dit evenement bedacht en georganiseerd. De City Hunt for Innovation wordt ondersteund door de Nederlandse Spoorwegen, a-advies, SNS Reaal, Berenschot, en CNV bedrijvenbond. Deze organisaties hebben bijvoorbeeld een workshop verzorgd en/of een locatie beschikbaar gesteld.
Meer informatie
Kijk op www.ncsi.nl en www.ncsi.nl/cityhunt of neem contact op met het secretariaat van het NCSI via tel. 010-2052780 en vraag naar Elvira Kas of Martine de Rooij.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.ncsi.nl