Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

'De' Indiaan bestaat niet

24 april 2008

Steeds meer burgemeesters in Guatemala zijn van Indiaanse afkomst. Onderzoekster Elisabet Rasch ging op zoek naar de betekenis van deze ontwikkeling en heeft ontdekt dat het opbouwen van multiculturele democratie veel meer is dan het kiezen van Indiaanse burgemeesters en presidenten. Dit heeft te maken met de zeer uiteenlopende interpretaties van identiteit: 'de' Indiaan bestaat niet. Rasch promoveert op 9 mei aan de Universiteit van Utrecht.

Inheemse bewegingen portretteren de Indiaanse bevolking als onveranderlijk en authentiek om op basis daarvan bepaalde politieke en culturele rechten op te kunnen eisen. Zij beroepen zich hierbij op internationale verdragen en nationale wetgeving die eveneens een vastomlijnde definitie van 'inheemsheid' handhaven. Maar is het wel mogelijk om vast te leggen wie een Indiaan is en wie niet? En kan er op basis hiervan bepaald worden hoe een multiculturele democratie eruit moet zien?

Rasch onderzocht hoe verschillend inheemse identiteiten en culturen worden gedefinieerd en geïnterpreteerd op lokaal niveau, wat zich afspeelt achter verdragen, wetten, mooie speeches en glanzende folders. Ze laat zien hoe lokale autoriteiten en politici kenmerken van inheemsheid op verschillende en soms tegenstrijdige manieren interpreteren, zoals het gebruik van bepaalde kleding, het spreken van een inheemse taal en het deelnemen aan Indiaanse spirituele ceremonies. Voor sommigen zijn deze elementen van de inheemse cultuur bijna heilig, voor anderen representeren zij juist onderontwikkeling en achtergesteldheid. Toch vinden zij zichzelf allemaal wel inheems en hebben ze allemaal ideeën over hoe een inheemse multiculturele democratie eruit zou moeten zien. Dit levert spanningen op tussen burgemeesters, traditionele Indiaanse autoriteiten (zoals raden van oude mannen) en gemeenschapsrechters. In een van de dorpen waar Rasch veldwerk verrichtte, leidde dit zelfs tot het afschaffen van een van de traditionele autoriteiten.

Multiculturele samenleving
Na 36 jaar burgeroorlog werd er op 29 december 1996 een vredesverdrag getekend tussen de Guatemalteekse regering en de gewapende oppositie. Guatemala is sinds deze vredesakkoorden veranderd van een homogene natiestaat in een samenleving die zich 'multicultureel' noemt. In dit proces spelen twee actoren een belangrijke rol. Allereerst is er een groeiend aantal inheemse burgemeesters die ervoor kiezen hun Maya-identiteit wel of juist niet onderdeel te laten zijn van hun bestuurlijke praktijk. Tegelijkertijd probeert de inheemse Maya Beweging een bijdrage te leveren aan de opbouw van een multiculturele democratie. De Maya Beweging is gericht is op de sociale en politieke integratie van de inheemse bevolking in de Guatemalteekse samenleving op basis van de Maya identiteit. Zij focust zich hierbij op actieve politieke deelname als onderdeel van hun universele en etnische burgerrechten.

..............................

Meer informatie bij:

* drs. Elisabet Rasch (Universiteit Utrecht)
* t: 030 253 1064 e.d.rasch@uu.nl

* promotie: 9 mei

* promotor: prof. dr. D.A.N.M. Kruijt, co-promotor: dr. C.G. Koonings