Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Specsavers Brillenbarometer 2008: brildragers steeds gevoeliger voor modetrends en prijs
Nederlandse brildragers betalen maar liefst 76 euro teveel voor bril
Huizen, 7 mei 2008 - Consumenten betalen ongeveer 76 euro meer voor een bril dan zij eigenlijk aanvaardbaar vinden. Zo heeft een derde van alle Nederlanders wel eens het gevoel dat hij teveel heeft betaald voor een bril. Tegelijkertijd beschouwen consumenten hun bril steeds vaker als 'fashion statement' en mode speelt een steeds belangrijkere rol bij de brilkeuze. Dat zijn de meest opvallende conclusies uit 'De Brillenbarometer 2008', een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Specsavers Opticiens.
Kerncijfers uit het onderzoek:
. Tweederde van de Nederlanders (67 procent) draagt een bril, lenzen of beide.
. Vrouwen dragen twee keer zo vaak lenzen als mannen
. 65 procent van de brildragers zou vaker een nieuwe bril kopen als deze goedkoper wordt, om brillen te kunnen afwisselen
. 17 procent van de Nederlanders weet pas bij afrekenen wat de bril kost
. 61 procent van de consumenten declareert zijn bril bij de zorgverzekeraar
. 27 procent van de Nederlanders ziet de kosten van een bril als reden om de aankoop van een bril uit te stellen
. Afgelopen vijf jaar zijn brildragers net zo vaak van opticien als van baan veranderd - 20 procent is veranderd van opticien -
Onderzoek naar brilprijzen
De Brillenbarometer is een onderzoek dat Specsavers laat uitvoeren naar brilprijzen, houding en beleving onder Nederlandse brildragers. Het verschil tussen de prijs die consumenten voor een bril betalen en het bedrag dat zij hieraan eigenlijk willen uitgeven, bedraagt gemiddeld liefst 76 euro, blijkt uit het onderzoek. "We merken dat onze klanten steeds kritischer naar de prijs kijken voordat zij een nieuwe bril kopen. Tegelijkertijd zien steeds meer mensen hun bril als hét modeaccessoire en zouden zij vaker een bril kopen als deze goedkoper zou zijn", zegt Wieke de Vries, woordvoerder van Specsavers. "Specsavers is ervan overtuigd dat goede kwaliteit en een modieuze bril niet duur hoeven te zijn. Het onderzoek toont echter aan dat de prijs op dit moment voor veruit de meeste consumenten de belangrijkste reden is om de aankoop van een bril uit te stellen of eerst verschillende winkels te bezoeken. Specsavers speelt in op deze grote behoefte door nieuwe modieuze, maar betaalbare brillen te introduceren - inclusief enkelvoudige glazen op sterkte - vanaf slechts 29 euro".
Bril als modeaccessoire
Veel consumenten benadrukken dat zij vaker een nieuwe bril zouden kopen als deze goedkoper zou zijn. Dat geldt voor bijna tweederde van de brildragers en dan vooral omdat ze hierdoor vaker kunnen afwisselen. Dat gaat op voor bijna driekwart van de vrouwen en ruim de helft van de mannen. Hoewel de belangrijkste reden om een nieuwe bril te kopen nog steeds het vervangen van glazen is, zien steeds meer mensen hun bril als een modeaccessoire. Voor meer dan één op de tien brildragers zijn mode en de laatste trends de allerbelangrijkste reden om zich een nieuwe bril aan te meten. "Er is sprake van een duidelijk stijgende vraag naar eigentijdse, hippe monturen. Vooral jongeren volgen de laatste ontwikkelingen op brilgebied op de voet", legt De Vries uit. "Een steeds grotere groep mensen deelt deze voorkeur voor modieuze brillen tegen een betaalbare prijs. Vooral als je bedenkt dat tweederde van de Nederlanders een bril of lenzen draagt."
Opvallend is daarnaast dat steeds meer brildragers multifocale glazen aanschaffen in plaats van bifocaal. Deze glazen hebben geen zichtbaar streepje in het glas, in tegenstelling tot de bifocale-variant. Ruim de helft van alle brildragers beschikt over multifocale glazen; bij mensen ouder dan 55 jaar loopt dit zelfs op tot 77 procent. En terwijl brildragers gemiddeld het idee hebben dat zij 76 euro te veel betalen voor hun bril, heeft de consument bij de aanschaf van multifocale glazen zelfs het idee ruim 108 euro te veel te betalen.
Prijsshoppen
Hoewel veel Nederlanders vinden dat zij eigenlijk een te hoge prijs betalen voor hun bril wisselen zij niet snel van opticien. Slechts 20 procent van de brildragers geeft aan de afgelopen vijf jaar naar een andere opticien te zijn gegaan. Dit percentage is even hoog als het aantal mensen van baan is gewisseld. De prijs is wél vaak aanleiding eerst bij verschillende winkels een kijkje te nemen - het zogeheten 'prijsshoppen'- voordat de bril wordt aangeschaft. Ruim 25 procent van de brildragers geeft aan dat te doen. Bijna de helft van alle ondervraagden is tevreden over zijn huidige opticien en ziet daarom geen reden om op een ander over te stappen. Vrouwen en jongeren wisselen vaker van opticien dan mannen.
Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment 90 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 9 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.
- EINDE PERSBERICHT -
Voor meer informatie (