Ingezonden persbericht


Persbericht

Information overload: consument wikt, e-mail beschikt

Amsterdam, 7-5-2008

We leven in een informatiemaatschappij, met een overvloed aan gegevens. Vooral e-mail draagt bij aan de 'information overload'. Maar consumenten zullen eerder tijdschriften, kranten en andere informatiebronnen schrappen dan e-mail. Een en ander blijkt uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in opdracht van het nieuwe trendmagazine Second Sight.

Twee derde van de Nederlanders heeft last of zelfs (in 15 procent van de gevallen) zeer veel last van te veel informatie. Dit blijkt uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel onder 514 consumenten in opdracht van Second Sight. Enkele andere uitkomsten bevestigen het beeld dat we te veel informatie te verstouwen krijgen. Bijna driekwart van de mensen omschrijft de hoeveelheid informatie die ze ontvangen met veel of veel te veel. Een kwart geeft aan zich hier (heel) vervelend bij te voelen. 39 procent van de mensen worden zelfs 'gek' van de dagelijkse informatie die ze tot zich zouden moeten nemen.

De grootste boosdoener? Internet, of liever gezegd e-mail, zegt 69 procent van de mensen. Nederlanders ervaren loterijen, zoals de Postcodeloterij en de Bankgiroloterij, als grootste verspreiders van ongewenste informatie. Ook hekelt men kredietverstrekkers (zoals DSB bank, Frisia, Becam en Lenen.nl).

Maar wat blijkt? Dat men e-mail minder graag zou missen dan andere, als prettiger ervaren informatiebronnen zoals de mobiele telefoon en betaalde kranten en tijdschriften. Vooral die laatste twee bronnen blijken in ons leven makkelijk te missen: twee op de tien mensen zouden betaalde kranten en tijdschriften weglaten als ze een bron zouden moeten weglaten uit hun dagelijkse informatiestroom. Slechts 15 procent stemt voor e-mail.

Tijdschriften en kranten gaan in de ogen van de consument bijzonder goed om met de verspreiding van informatie. Zo worden ze erom geprezen dat ze slechts sporadisch e-mail versturen. Heel verstandig: deze traditionele media kunnen het zich slecht veroorloven om te veel rond te mailen. Daarvoor is hun positie te zwak. Een krant of een tijdschrift is leuk, e-mail is onmisbaar.

Een uitgebreid artikel op basis van het onderzoek staat in het eerste nummer van het nieuwe blad Second Sight ('Alles over consumententrends'). Second Sight is opgezet door Jan Bletz en Andrea Wiegman, die tien jaar geleden ook al het blad Eye introduceerden.



Ingezonden persbericht