Nijmegen geeft wijken en dienstverlening veel aandacht
07/05/2008
De gemeente Nijmegen besteedt veel aandacht aan de wijken en aan het
verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening. Nijmegenaren kunnen
steeds meer vormen van dienstverlening digitaal regelen en geven goede
cijfers voor de dienstverlening. Bij het beantwoorden van brieven en
het opnemen van de telefoon haalt de gemeente de afgesproken normen
niet. In 2008 moet dat beter.
Dat constateert burgemeester De Graaf in het Burgerjaarverslag 2007.
Hierin doet de burgemeester verslag over de kwaliteit van de
dienstverlening en van de processen van burgerparticipatie.
Wijken
Bewoners werkten in 2007 mee aan het opstellen van wijkbeheerplannen
en wijkveiligheidsplannen en kregen invloed op subsidies voor
wijkactiviteiten. Voor de "Vogelaarwijk" Hatert maakten gemeente en
bewoners samen een actieplan. Overheid en burgers trokken ook samen op
voor de leefbaarheid en veiligheid in andere wijken. Alle wijken
hebben nu een wijkbeheerplan en alle stadsdelen kennen een
veiligheidsplan. Kritisch waren de wijkbewoners over het strenge
hondenuitlaatbeleid. Daarom komen er nu ongeveer 50 losloopgebieden in
de stad.
Dienstverlening
Nijmegenaren kunnen 74 procent van de gemeentelijke dienstverlening
geheel of gedeeltelijk digitaal, dus vanachter de computer thuis,
regelen. Er kwamen vorig jaar 100 nieuwe digitale formulieren bij op
de website. Om de regeldruk te verlichten, verminderde de gemeente ook
het aantal vergunningen. In 2006 kende bureau Openbare Ruimte
bijvoorbeeld 52 verschillende soorten vergunningen, en in 2007 nog
maar 41. De gemeente beantwoordde 84 procent van de brieven binnen
acht weken. Dat is onder de norm van 90 procent. Van de externe
telefoontjes werd 81 procent binnen 18 seconden opgenomen. Ook hier
werd de norm van 85 procent niet gehaald. Burgemeester De Graaf wil
dat de gemeente die normen in 2008 wel haalt.
Burgerparticipatie
In 2007 werkten de gemeente en haar inwoners vaak samen bij het
ontwikkelen van plannen voor de stad. Voorbeelden zijn het actieplan
Hatert, maar ook het Waalfront, de Horecanota, het fiets- en
autoparkeerbeleid in het centrum en de nieuwe speeltoestellen in de
Leemkuil.
Medio mei ontvangen alle Nijmegenaren een samenvatting van het verslag
thuis in de bus. Het volledige verslag is verkrijgbaar bij het Open
Huis in de Stadswinkel en te lezen op www.nijmegen.nl.
Gemeente Nijmegen