Miko


Tussentijdse verklaring eerste kwartaal 2008 Miko

Turnhout, 7 mei 2008 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, bevestigt dat de omzet met meer dan 10 % stijgt. De resultaten gedurende het eerste kwartaal worden getemperd door de overname van Grispa nv, de daling van het Pond Sterling, en de volatiliteit op de grondstoffenmarkten.

De omzet groeide gedurende het eerste kwartaal met meer dan 10 %, vooral door grote contracten die per einde 2007 werden binnengehaald door Miko Café Service in Frankrijk, alsook door een gestegen verkoop door de Poolse kunststofdochter MPC-MCO naar andere Centraal-Europese landen.

M.b.t. de resultaten doet zich een tempering voor. Zoals reeds vermeld in voorgaande publicaties spelen hierin een aantal factoren een rol :

In februari nam Miko het zwaar verlieslatende Grispa nv over. Het betreft een Houthalens bedrijf dat kunststofschaaltjes vervaardigt voor de voedingsindustrie. De verliezen zullen nog een tijd op het groepsresultaat drukken.
Het Pond Sterling is sterk gezakt t.o.v. de euro. De Engelse vestiging Miko Coffee Ltd is een belangrijk onderdeel van de groep. Om het marktaandeel te beschermen werden de verkoopprijzen niet verhoogd, met een margedaling tot gevolg.
De grondstoffenmarkten blijven volatiel. De hoge prijzen voor oliederivaten, die cruciaal zijn voor de kunststofverwerkingsafdeling, kunnen slechts met vertraging worden doorgerekend.

Frans Michielsen, gedelegeerd bestuurder en CEO van Miko commentarieert: 'Het eerste kwartaal is weliswaar wat woelig geweest. Wij hebben evenwel nog heel wat ijzers in het vuur. Onder meer het onverminderd succes van onze nieuwe duurzame koffie "Puro", en een aantal grote kunststofprojecten die in 2007 werden binnengehaald en die in 2008 op kruissnelheid zullen komen. Onze verwachtingen blijven positief'.

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 597 medewerkers te werk en haalde in 2007 een omzet van 98,4 miljoen EUR. Momenteel is 45 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 55 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE