Miko
Tussentijdse verklaring eerste kwartaal 2008 Miko
Turnhout, 7 mei 2008 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde
koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, bevestigt dat de omzet
met meer dan 10 % stijgt. De resultaten gedurende het eerste kwartaal
worden getemperd door de overname van Grispa nv, de daling van het Pond
Sterling, en de volatiliteit op de grondstoffenmarkten.
De omzet groeide gedurende het eerste kwartaal met meer dan 10 %, vooral
door grote contracten die per einde 2007 werden binnengehaald door Miko
Café Service in Frankrijk, alsook door een gestegen verkoop door de Poolse
kunststofdochter MPC-MCO naar andere Centraal-Europese landen.
M.b.t. de resultaten doet zich een tempering voor. Zoals reeds vermeld in
voorgaande publicaties spelen hierin een aantal factoren een rol :
In februari nam Miko het zwaar verlieslatende Grispa nv over. Het betreft
een Houthalens bedrijf dat kunststofschaaltjes vervaardigt voor de
voedingsindustrie. De verliezen zullen nog een tijd op het groepsresultaat
drukken.
Het Pond Sterling is sterk gezakt t.o.v. de euro. De Engelse vestiging Miko
Coffee Ltd is een belangrijk onderdeel van de groep. Om het marktaandeel te
beschermen werden de verkoopprijzen niet verhoogd, met een margedaling tot
gevolg.
De grondstoffenmarkten blijven volatiel. De hoge prijzen voor
oliederivaten, die cruciaal zijn voor de kunststofverwerkingsafdeling,
kunnen slechts met vertraging worden doorgerekend.
Frans Michielsen, gedelegeerd bestuurder en CEO van Miko commentarieert:
'Het eerste kwartaal is weliswaar wat woelig geweest. Wij hebben evenwel
nog heel wat ijzers in het vuur. Onder meer het onverminderd succes van
onze nieuwe duurzame koffie "Puro", en een aantal grote kunststofprojecten
die in 2007 werden binnengehaald en die in 2008 op kruissnelheid zullen
komen. Onze verwachtingen blijven positief'.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal
jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist
by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de
kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg
zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide
activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 597
medewerkers te werk en haalde in 2007 een omzet van 98,4 miljoen EUR.
Momenteel is 45 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige
55 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een
internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk,
Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.
EINDE