Waterschap Brabantse Delta
geschikt gemaakt voor grotere schepen
Waterschap heeft spoorbrug Nieuwveer geschikt gemaakt voor grotere schepen
geleidewerken loodsen de schepen onder de brug door Waterschap
Brabantse Delta heeft de doorvaartopening van de spoorbrug Nieuwveer
bij Breda geschikt gemaakt voor het passeren van grotere schepen. Er
zijn bij de brug vijf ronde stalen palen geplaatst, die de bestaande
geleidewerken versterken en beschermen. Voordat op dit gedeelte van de
Mark definitief grotere schepen worden toegestaan, onderzoekt het
waterschap wat de invloed daarvan op de oevers is.
De spoorbrug Nieuwveer is één van de drie bruggen over de Mark tussen
het Markkanaal (Breda-Oosterhout) en Zwartenberg bij Etten-Leur. Met
het uitvoeren van de HSL/A16-werken zijn de doorvaartopeningen in deze
bruggen verruimd. Hierdoor is het mogelijk met grotere schepen op de
Mark te varen. De spoorbrug Nieuwveer bij Breda was de enige die nog
niet aangepast was voor een veilige doorvaart voor grotere schepen.
Op dit deel van de Mark kunnen tot nu toe schepen tot maximaal 1.000
ton varen (scheepvaartklasse III), terwijl op het overgrote deel van
de Mark, de Vliet en het Mark-Vlietkanaal schepen tot maximaal 1.350
ton mogen varen (scheepvaartklasse IV). Het waterschap onderzoekt nu
of het traject tussen Breda en Etten-Leur ook geschikt is om grotere
schepen toe te staan. Het waterschap heeft voor enkele eenmalige
transporten ontheffing verleend. De conditie van de oevers wordt
nauwkeurig in de gaten gehouden.
||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||
||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||