Datum 
                                                                               7 mei 2008 

Collegebesluit over medische heroïnebehandeling 
bij het GGD-gebouw 
Het college heeft op 29 april 2008 het definitieve besluit genomen om medische 
heroïnebehandeling te vestigen nabij het GGD-gebouw. De unit komt op de plaats van de 
voormalige ambulancegarages.  
Op 30 januari en 4 maart 2008 zijn er voorbesprekingen geweest met direct omwonenden 
en de wijkorganisaties, en op 8 april is er een grote informatieavond gehouden. 
Vervolgens is het plan besproken in de commissie maatschappij op 28 april 2008. Daarna 
heeft het college het definitieve besluit genomen. 

Medische heroïnebehandeling                                                                     
De unit zal met ingang van 1 januari 2009 voor twintig verslaafden medische                      
heroïnebehandeling gaan verzorgen. Deze patiënten zullen de unit drie keer per dag              
bezoeken en onder streng medisch toezicht heroïne gebruiken. Zij doen dit op vrijwillige        
basis om de kwaliteit van hun leven te verbeteren. Ze krijgen begeleiding van een               
maatschappelijk werker, schuldhulpverlening, dagbesteding en/of woonbegeleiding.                 
De deelnemers worden geselecteerd als de unit er staat (dit is een eis van het ministerie).     
Ze moeten zich strikt houden aan de voorwaarden in het behandelcontract. Daarin staan            
ook duidelijke afspraken over gedrag op straat en over sancties als ze overlast                 
veroorzaken.                                                                                     
In andere steden blijkt de medische heroïnebehandeling in het algemeen geen overlast in          
de wijk te geven.                                                                                

Locatiekeuze                                                                                     
Het college kiest voor een locatie in de stad (en daarmee in een woonwijk) vanuit haar           
verantwoordelijkheid voor kwetsbare burgers, vanuit zorginhoudelijke overweging, en              
vanuit de overtuiging dat de unit geen overlast zal geven in een woonwijk.                       
Bij de keuze van de locatie heeft het college vier criteria aangehouden: gevoelige               
voorzieningen spreiden over de stad, niet al te ver van het centrum, het bestemmingsplan         
moet het toelaten en de unit moet in 2008 te realiseren zijn. De locatie bij de GGD voldoet      
aan de criteria. Overigens heeft Novadic Kentron de intentie om op termijn een nieuw pand  
te betrekken in Tilburg. Het college heeft de intentie om de heroïnebehandeling te zijner          
tijd daarin onder te brengen.                                                                   

Welke beheersmaatregelen worden er getroffen?                                                   
Het college verwacht weinig overlast van de medische heroïnebehandeling. Om de beperkte         
overlastrisicoŽs nog verder te beperken, worden beheersmaatregelen getroffen:                    
    ·     een beheerprotocol, waarin helder staat beschreven wat gemeente en betrokken            
          instellingen doen om overlast te voorkomen;                                            
    ·     intern beheer, zoals toezicht in en om het pand en persoonlijke afspraken met                        
          iedere cliënt; 
    ·     omgevingsbeheer, zoals reguliere politiesurveillance, waarbij de politie in ieder 
          geval optreedt tegen eventueel hinderlijk gedrag op straat, openlijk gebruik van 
          drugs en verzamelde personen in verband met harddrugs; 
    ·     afspraken over wijze van behandeling van klachten; 
    ·     vorming van een begeleidingscommissie, waarin ook bewoners participeren; 
    ·     meting van eventuele overlast in de wijk (voor de start van de unit en daarna). 


Veel bewoners van de wijk Zorgvlied en ook bewoners van het nabijgelegen Kromhoutpark 
hebben hun ongerustheid geuit over mogelijke overlast, onder andere tijdens de 
bewonersavond op 8 april 2008. Dit heeft geleid tot extra preventieve maatregelen: 
    ·      het inzetten van een veldwerker van Novadic Kentron in de omgeving van de GGD 
            (inclusief Kromhoutpark) gedurende de eerste drie maanden na de start; 
    ·      extra surveillance van de stadswachten in het Kromhoutpark en omgeving GGD; 
    ·      afspraken met de politieteams; deze hebben toegezegd dat ze prioriteit zullen 
            geven aan meldingen van overlast;  
    ·      uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen op het GGD-terrein vanwege de 
            klachten over de parkeeroverlast bij de GGD. 

Wat gaat er nu verder gebeuren? 
Het komende half jaar zal nu het volgende traject gevolgd worden: 
      ·     er wordt een vergunning aangevraagd voor de gedeeltelijke sloop van de garage 
            (de buitenmuren blijven staan), een bouwvergunning om de units te mogen 
            plaatsen, en een gebruiksvergunning. Tegen al deze vergunningen kan bezwaar 
            aangetekend worden door belanghebbenden. 
      ·     in overleg met bewoners worden de beheersmaatregelen verder ingevuld en 
            concreter gemaakt. Hiervoor hebben zich tijdens de bewonersavond reeds 
            negentien bewoners aangemeld.  
      ·     nadat de vergunningen verleend zijn zullen de werkzaamheden beginnen. 
      ·     wijkbewoners worden via een digitale nieuwsbrief regelmatig op de hoogte 
            gehouden over de voortgang van het project en de beheersafspraken. U kunt zich 
            opgeven voor de digitale nieuwsbrief via een e-mail aan mieke.broers@tilburg.nl. 
            Als u geen internetaansluiting hebt, kunt u de nieuwsbrief per post ontvangen. U 
            kunt zich hiervoor opgeven via telefoonnummer 013-542 82 20.  

Informatie 
Als u vragen hebt over de inhoud van het project, kunt u bellen of mailen naar Pim 
Dijkstra van Novadic Kentron (telefoonnummer 073 684 98 12, e-mailadres  
pim.dijkstra@novadic-kentron.nl). Voor overige vragen kunt u contact opnemen met 
Tineke de Hoop, gebiedsmanager Reeshof, Blaak, Zorgvlied van de gemeente Tilburg 
(telefoonnummer 013 542 88 02, e-mailadres tineke.de.hoop@tilburg.nl).  







---- --






                                                                              Nummer 
                                                                              08257GO 

                                                                              Datum 
                                                                              7 mei 2008 


Tilburg schoon! 
Schoonmaakactie 'Trouwlaan en Uitvindersbuurt' 
Vanaf 19 mei tot en met 30 mei loopt er in uw wijk de actie 'Tilburg schoon en leefbaar'. 
De gemeente gaat samen met bewoners, scholen, bedrijven en instanties het openbare 
gebied opschonen. De wijk wordt dus grondig schoongemaakt. Dit draagt bij aan het 
veiligheidsgevoel van wijkbewoners en maakt ze weer trots op hun wijk.                          

Wat gaat er gebeuren?                                                                            
Tijdens de actie worden de volgende zaken verwijderd: illegaal gestort afval, zwerfvuil,        
zwerfcontainers, winkelwagentjes en sandwichborden. Verder treedt men op tegen zaken            
zoals: autowrakken, defecte voertuigen, reclamevoertuigen en duobakken, papiercontainers        
die op straat staan na de dag van lediging. Maar ook tegen aanhangwagens, caravans,              
campers die langer dan toegestaan op de openbare weg zijn geplaatst. Daarnaast wordt er         
opgetreden tegen het parkeren op trottoirs en op/of in het gemeente groen. In bijgevoegde       
folder (bijlage I) leest u meer over de regels en welke consequenties er volgen wanneer         
deze niet worden nageleefd.                                                                      

Wat kunt u doen?                                                                                 
Als u iets constateert wat niet in orde is op de openbare weg, meldt dit dan gratis bij het      
Centraal Meldpunt, telefoon 0800 - 1920. Naast eerder genoemde zaken kunt u ook denken           
aan: verstopte straatkolken, kapotte of onvoldoende straatverlichting, verzakkingen in het       
trottoir of wegdek, vernielde plantsoenen, het plaatsen of verplaatsen van afvalbakken, het      
niet tijdig ledigen van afvalbakken, achterstallig onderhoud aan plantsoenen of bomen,           
verkeersonveilige situaties en nog veel meer.                                                    

Doet u mee?                                                                                      
Naast het melden kunt u deze actie ook ondersteunen door de achterkant van deze                 
bewonersbrief vanaf 19 mei tot en met 30 mei tegen uw voorruit te bevestigen. Hiermee              
geeft u aan dat u als wijkbewoner echt genoeg heeft van de vervuiling en verloedering in        
uw wijk. Daarnaast is iedere bijdrage welkom. Ook een schone voortuin en een geveegde           
stoep draagt bij aan een schoon en veilig straatbeeld.                                          

Meer informatie                                                                                  
Aan deze actie werken mee: woningbouwverenigingen, scholen, wijkagenten en de                     
Diamantgroep. Vanuit de gemeente Tilburg  de afdelingen Stadstoezicht, Beheer en                 
Onderhoud en het Gebiedsteam. Hebt u nog vragen of opmerkingen, dan kunt u contact                             
opnemen met de heer Gerrit Mels, medewerker Stadstoezicht. Hij is bereikbaar tussen 
10.30 uur en 11.30 uur onder telefoonnummer (013) 549 54 02 of per email 
gerrit.mels@tilburg.nl                  






---- --