Ploeg over ondersteuning ketenvervoer bij Valys

Motie Van Dijken en Willemse-van der Ploeg over ondersteuning ketenvervoer bij Valys

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO/PO-2845897

7 mei 2008

Op 18 maart 2008 heeft uw Kamer ingestemd met een motie van de leden Van Dijken en Willemse-van der Ploeg over het ketenvervoer bij Valys, ingediend bij het VAO Valys van 13 maart 2008 (*1). In de motie wordt de regering opgeroepen ervoor zorg te dragen dat Valys op betrouwbare en klantvriendelijke wijze de ondersteuning bij ketenvervoer (*2) aanbiedt en de mogelijkheden hiervan actief onder de aandacht van gebruikers brengt. In deze brief informeer ik u over de afspraken die ik met de uitvoerder van het Valysvervoer, Connexxion taxi services, gemaakt heb om uitvoering te geven aan genoemde motie.

Zoals ik u tijdens het VAO Valys van 13 maart 2008 heb laten weten, ondersteunt Connexxion het ketenvervoer op een aantal manieren:
1. bij boeking wordt de pashouder gewezen op de reismogelijkheden met het openbaar vervoer, al dan niet in combinatie met Valys-vervoer voor het voor- of natraject;

2. via Valys kan de pashouder zonodig assistentieverlening door de NS boeken;

3. Valys-ritten naar het station worden gemarkeerd als prioritaire ritten. Dit houdt in dat de pashouder maximaal 15 minuten voor en uiterlijk op het afgesproken aankomsttijdstip arriveert op het station waarbij er ook voldoende tijd moet zijn om een vervoerbewijs te kopen;

De keus blijft evenwel aan de pashouder of hij van deur tot deur met Valys wil reizen of minder kilometers van zijn persoonlijk kilometerbudget gebruikt door een deel van zijn reis met de trein af te leggen.

Hiermee rekening houdend heb ik Connexxion gevraagd hoe zij pashouders extra kan informeren over de mogelijkheden van ketenvervoer. In reactie hierop heeft Connexxion toegezegd dat zij in de eerstvolgende nieuwsbrief voor de pashouders uitgebreid aandacht zal besteden aan de mogelijkheden voor ketenvervoer en de ondersteuning die Connexxion daarbij aan de pashouder biedt. Deze nieuwsbrief verschijnt in mei. Daarnaast staat er informatie op de website van Valys over de mogelijkheden voor ketenvervoer. Zij vult de website aan met informatie over bijvoorbeeld de toegankelijkheid van de stations en de daar aanwezige voorzieningen.
De betrouwbare en klantvriendelijke wijze van ondersteuning van ketenvervoer zal zij borgen door haar telefonisten in het callcenter erop te blijven attenderen dat zij aan de Valys-pashouders bij een boeking vragen of zij een deel van de reis met het openbaar vervoer willen afleggen. Daarnaast houdt zij de punctualiteit van prioritaire ritten, waaronder dus ook ritten naar het station vallen, goed in de gaten. Mocht de pashouder buiten zijn schuld onverhoopt toch te laat arriveren voor zijn overstap op de trein, dan vervoert Connexxion onder bepaalde voorwaarden de pashouder zelf verder naar zijn aankomstadres (dit is de zogeheten aankomstgarantie).


*1. Zie TK, vergaderjaar 2007-2008, 25 847, nr. 57
*2. Bij ketenvervoer legt een pashouder een bovenregionale reis af waarbij sprake is van een overstap van Valys op het openbaar vervoer of vice versa.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker