Motie Van Dijken en Willemse-van der Ploeg over ondersteuning ketenvervoer bij Valys
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO/PO-2845897
7 mei 2008
Op 18 maart 2008 heeft uw Kamer ingestemd met een motie van de leden
Van Dijken en Willemse-van der Ploeg over het ketenvervoer bij Valys,
ingediend bij het VAO Valys van 13 maart 2008 (*1). In de motie wordt
de regering opgeroepen ervoor zorg te dragen dat Valys op betrouwbare
en klantvriendelijke wijze de ondersteuning bij ketenvervoer (*2)
aanbiedt en de mogelijkheden hiervan actief onder de aandacht van
gebruikers brengt. In deze brief informeer ik u over de afspraken die
ik met de uitvoerder van het Valysvervoer, Connexxion taxi services,
gemaakt heb om uitvoering te geven aan genoemde motie.
Zoals ik u tijdens het VAO Valys van 13 maart 2008 heb laten weten,
ondersteunt Connexxion het ketenvervoer op een aantal manieren:
1. bij boeking wordt de pashouder gewezen op de reismogelijkheden met
het openbaar vervoer, al dan niet in combinatie met Valys-vervoer voor
het voor- of natraject;
2. via Valys kan de pashouder zonodig assistentieverlening door de NS
boeken;
3. Valys-ritten naar het station worden gemarkeerd als prioritaire
ritten. Dit houdt in dat de pashouder maximaal 15 minuten voor en
uiterlijk op het afgesproken aankomsttijdstip arriveert op het station
waarbij er ook voldoende tijd moet zijn om een vervoerbewijs te kopen;
De keus blijft evenwel aan de pashouder of hij van deur tot deur met
Valys wil reizen of minder kilometers van zijn persoonlijk
kilometerbudget gebruikt door een deel van zijn reis met de trein af
te leggen.
Hiermee rekening houdend heb ik Connexxion gevraagd hoe zij pashouders
extra kan informeren over de mogelijkheden van ketenvervoer. In
reactie hierop heeft Connexxion toegezegd dat zij in de eerstvolgende
nieuwsbrief voor de pashouders uitgebreid aandacht zal besteden aan de
mogelijkheden voor ketenvervoer en de ondersteuning die Connexxion
daarbij aan de pashouder biedt. Deze nieuwsbrief verschijnt in mei.
Daarnaast staat er informatie op de website van Valys over de
mogelijkheden voor ketenvervoer. Zij vult de website aan met
informatie over bijvoorbeeld de toegankelijkheid van de stations en de
daar aanwezige voorzieningen.
De betrouwbare en klantvriendelijke wijze van ondersteuning van
ketenvervoer zal zij borgen door haar telefonisten in het callcenter
erop te blijven attenderen dat zij aan de Valys-pashouders bij een
boeking vragen of zij een deel van de reis met het openbaar vervoer
willen afleggen. Daarnaast houdt zij de punctualiteit van prioritaire
ritten, waaronder dus ook ritten naar het station vallen, goed in de
gaten. Mocht de pashouder buiten zijn schuld onverhoopt toch te laat
arriveren voor zijn overstap op de trein, dan vervoert Connexxion
onder bepaalde voorwaarden de pashouder zelf verder naar zijn
aankomstadres (dit is de zogeheten aankomstgarantie).
*1. Zie TK, vergaderjaar 2007-2008, 25 847, nr. 57
*2. Bij ketenvervoer legt een pashouder een bovenregionale reis af
waarbij sprake is van een overstap van Valys op het openbaar vervoer
of vice versa.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker