Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 104

datum: 7 mei 2008

Publieksversie Burgerjaarverslag huis-aan-huis in Amersfoort

Inwoners van Amersfoort ontvangen deze week een speciale publieksversie van het Burgerjaarverslag. In het Burgerjaarverslag bericht de burgemeester uitgebreid over de resultaten op het gebied van dienstverlening, communicatie en participatie, klachten en bezwaren bij de gemeente Amersfoort. De publieksversie is een samenvatting, waarmee inwoners worden geïnformeerd over de ambities, de resultaten en enkele concrete voorbeelden.

In het Burgerjaarverslag wordt niet alleen teruggeblikt, maar verbindt de burgemeester zich ook aan afspraken voor de toekomst. Open communicatie met inwoners en bezoekers van Amersfoort staat hierbij voorop. Daarom is dit jaar extra energie gestoken in de tweede versie van het Burgerjaarverslag: een publieksversie.

"Iedereen wil bij voorkeur dienstverlening die snel is en op maat. Wie op verzoek zijn of haar mening geeft, wil ook graag dat de andere partij luistert. En wie een klacht uit, wil daarop reactie. Kortom, iedereen wil goed geholpen en serieus genomen worden: bij alle bedrijven en organisaties, maar zeker bij de gemeente. Dienstverlening, participatie, communicatie, klachten en bezwaren zijn actuele thema's. Ook voor de gemeente Amersfoort zijn deze onderwerpen erg belangrijk", schrijft burgemeester Van Vliet-Kuiper als inleiding. "Het bestuur en de organisatie werken immers voor de stad. Elke dag weer zijn honderden mensen op het stadhuis en in de stad bezig met de ontwikkeling van Amersfoort. Met het Burgerjaarverslag laat ik zien wat de ambities en de resultaten van de gemeente zijn."

Resultaten
Voor 2007 heeft de gemeente afspraken gemaakt. In het Burgerjaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het nakomen van deze afspraken. Bij een overzicht van de afspraken voor 2007 is aangegeven of deze zijn gehaald, deels gehaald of niet gehaald. Zo worden mensen die een beroep doen op bijzondere bijstand sinds 1 januari 2007 bij afspraken geholpen door een vaste contactpersoon. Daarnaast startte een proef waarbij inwoners de gemeente om een vergoeding kunnen vragen als die te laat beslist op een aanvraag. Sinds vorig jaar kan via www.amersfoort.nl een afspraak worden gemaakt bij Burgerzaken.

Afspraken

Voor 2008 zijn diverse nieuwe afspraken gemaakt. Zo worden meer mensen op afspraak geholpen, is één loket geopend voor Vergunningen en komen steeds meer formulieren digitaal beschikbaar. De afspraken voor 2008 worden in De Ronde door de gemeenteraad besproken op dinsdag 13 mei.

Feiten
Het Burgerjaarverslag staat ook vol met interessante weetjes over de gemeente Amersfoort, zoals: . Jaarlijks ontvangt de gemeente een kleine 900.000 telefoontjes. . In 2007 ontving de gemeente 28.374 brieven die om reactie vroegen. 87 Procent van de briefschrijvers kreeg bijtijds reactie. . In 2007 bezochten ongeveer 1.200 mensen het Zorgloket (centrale toegangspoort voor alle individuele WMO-voorzieningen). . In 2007 bezochten 28.551 mensen de balie van de Informatiewinkel in de Observant (toename van 26%). Deze toename heeft er mee te maken dat de taak 'gevonden en verloren voorwerpen' van de politie naar de gemeente overging. In dit verband is nog te melden dat 20% procent van alle meldingen 'gevonden en verloren onderwerpen' inmiddels de status 'afgehandeld' heeft: spullen komen dus weer regelmatig bij de eigenaar terecht. . In 2007 zijn 106 klachten binnengekomen bij de gemeente. In 2007 was van alle klachten 46% gegrond, 43% ongegrond en 11% deels gegrond/deels ongegrond. . In het Jongerenpanel dat de gemeente in 2007 heeft opgezet, zitten zo'n 650 jongeren in de leeftijd van 10 tot 25 jaar die via internet meedoen aan onderzoeken. Uit zo'n onderzoek kwam naar voren dat veel jongeren - ruim 40% van de ondervraagden - in 2030 nog graag in Amersfoort willen wonen.

Nevenfuncties burgemeester
Het Burgerjaarverslag sluit dit jaar af met een nawoord van de burgemeester. Burgemeester Albertine van Vliet-Kuiper gaat in op haar nevenfuncties. Zij is onder meer betrokken in toezichthoudende- of bestuurlijke functies bij de Commissie Fundamentele Verkenningen Transportbelemmeringen, de Taskforce Management Overstromingen en Jantje Beton, Kunst Centraal en het Instituut voor Publiek en Politiek. Haar nevenfuncties levert Amersfoort winst op. Soms heel concreet, door bijvoorbeeld extra financiële inzet voor de regio bij het treffen van voorbereidingen voor overstromingen. Of de mogelijkheden van Amersfoort voor pilots met stedelijke distributie. Maar bijvoorbeeld ook de investeringen van Jantje Beton voor Amersfoortse kinderen.

Verspreiding
De publieksversie van het Burgerjaarverslag wordt woensdag 7 mei huis-aan-huis in Amersfoort verspreid. Het volledige Burgerjaarverslag is te downloaden via www.amersfoort.nl/burgerjaarverslag. Het verslag is ook gratis te verkrijgen bij de Informatiewinkel in de Observant, Stadhuisplein 7.



Gemeente Amersfoort