Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Den Haag Ons kenmerk Uw kenmerk
6 mei 2008 HO&S/2008/7081 2070817130
Onderwerp Bijlage(n)
Discriminatie van autochtonen bij uitreiken van
prijzen aan studenten
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Bosma (PVV) over discriminatie
van autochtonen bij het uitreiken van prijzen aan studenten.
De vragen werden mij toegezonden bij uw brief met kenmerk 2070816500.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl
blad 2/3
Antwoorden op schriftelijke vragen van het lid Bosma (PVV) aan de minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over discriminatie van autochtonen bij het uitreiken van prijzen aan
studenten (ingezonden 9 april 2008)
1
Is het waar dat u aanwezig bent geweest op de prijsuitreiking van de Echo awards? 1)
Ja. Ik heb de prijzen uitgereikt. De presentatie is in handen van de heren Mark Rutte en John Leerdam.
2
Deelt u de mening dat er sprake is van discriminatie als alleen allochtonen naar Californië mogen?
Nee, die mening deel ik niet. De Echo Award, waaraan een beurs is verbonden om een summer course
te doen aan de UCLA in Californië, is een landelijke stimuleringsprijs voor allochtone studenten uit het
hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs die excelleren op het gebied van studie,
grensverleggend ingesteld en maatschappelijk actief zijn. De uitreiking van deze Award beoogt een
positieve bijdrage te leveren aan de algemene beeldvorming over allochtone jongeren in de
samenleving door talent onder die jongeren zichtbaar te maken. Een dergelijke positieve bijdrage is
mijns inziens noodzakelijk in een multi-etnische samenleving als de onze. Daarmee kunnen we
discriminatie van allochtone jongeren op grond van negatieve beeldvorming helpen voorkomen.
Discriminatie belemmert succesvolle deelname van allochtonen aan de samenleving. Mijn visie is dat
een succesvolle deelname en het optimaal aanwenden van talenten van alle Nederlanders ten goede
komen aan de kwaliteit van de gehele samenleving.
De winnaars van de Echo Award zijn rolmodellen. Juist omdat het hier gaat om allochtone studenten,
krijgen allochtone jongeren en hun ouders de boodschap dat excelleren en succesvol zijn in Nederland
ook voor hen is weggelegd. Dit kan een stimulans zijn voor deze jongeren om meer aandacht te geven
aan hun persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke verantwoordelijkheid en onderwijsprestaties.
3
Zou u ook prijzen uitreiken waarvoor alleen autochtonen in aanmerking komen?
Ja, als de situatie zich zou voordoen dat autochtonen in een maatschappelijke achterstandssituatie
verkeren en op grond van negatieve beeldvorming gediscrimineerd zouden worden, dan lijken mij
prijzen als de Echo Awards voor autochtonen opportuun.
4
Hoe verhoudt uw aanwezigheid zich tot artikel 1 van de Grondwet die toch door het kabinet wordt
gezien als een fundament van onze beschaving en die discriminatie uitsluit?
Juist vanwege het feit dat het uitsluiten van discriminatie op grond van de factoren die in artikel 1 van
de Grondwet worden genoemd tot de fundamenten van onze beschaving behoort ben ik aanwezig bij de
uitreiking van de Echo Awards. Ik verwijs hier ook naar de Algemene wet gelijke behandeling, die mede
---
blad 3/3
in verband met het genoemde artikel is vastgesteld. Deze wet verbiedt het maken van onderscheid
tussen personen op grond van ras, nationaliteit, godsdienst, etc. bij in die wet genoemde
omstandigheden, maar geeft ook aan dat dit onderscheid niet geldt, `indien het onderscheid een
specifieke maatregel betreft die tot doel heeft...personen behorende tot een bepaalde etnische of
culturele minderheidsgroep een bevoorrechte positie toe te kennen ten einde feitelijke nadelen
verband houdende met de gronden ras...op te heffen of te verminderen...' (artikel 2, lid 3).
1) http://www.echo-net.nl/award/
---