Nieuws
Gemeente Lopik laat kwaliteit eigen functioneren meten
De gemeenteraad heeft op 11 maart 2008 besloten een kwaliteitsmeting
te laten uitvoeren. Een kwaliteitsmeting is een onderzoek naar de
kwaliteit van het gemeentelijk functioneren (het kunnen) enerzijds en
de lokale ambities (het willen) anderzijds. Dit onderzoek heeft
betrekking op het gemeentelijk functioneren in de volle breedte en
moet resulteren in een discussienotitie op basis waarvan het college
en de raad tot verbeteringen kunnen besluiten.
Net zoals veel bedrijven regelmatig doen, licht ook de gemeente Lopik
haar eigen functioneren door. Hiervoor wordt de door de provincie
Utrecht ontwikkelde kwaliteitsmeting gebruikt. De methode wordt in
opdracht van de gemeente Lopik als coproductie van gemeente en
provincie uitgevoerd. Hiervoor is een projectteam samengesteld,
waaraan zowel mensen van de gemeente als provincie deelnemen. Diverse
gemeenten in de provincie passen deze methode inmiddels toe.
Het doel van een kwaliteitsmeting is inzicht te krijgen in het
gemeentelijk functioneren en uitzicht te krijgen op versterking
hiervan. Het resultaat van de kwaliteitsmeting is het vertrekpunt voor
een gesprek met de provincie over het eigen functioneren en over de
beste strategie om dit functioneren te versterken. Het gaat erom een
evenwicht te vinden tussen `het kunnen' (de kwaliteit van het
functioneren van de gemeente) en `het willen' (de lokale ambities).
Wat wordt er gemeten?
De gemeente vervult verschillende rollen. Op elk van die rollen worden
metingen gedaan.
1. De gemeente als bestuur: de gemeente als bestuur moet zorgvuldig de
belangen van het grondgebied en van haar inwoners behartigen. Een
goede verbinding tussen het lokale bestuur en de eigen gemeenschap is
belangrijk. De kwaliteitsmeting richt zich bij deze rol op de relatie
burger-bestuur, op de mate van betrokkenheid en participatie van de
burgers bij het bestuur en op de toegankelijkheid van de gemeente en
het wegen van de diverse belangen.
2. De gemeente als publieke dienstverlener: deze rol heeft de gemeente
als zij specifieke diensten en/of goederen aanbiedt of produceert.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verstrekken van paspoorten en het
verlenen van vergunningen, maar ook het (eventueel samen met bewoners)
maken van een nieuw wijkverkeersplan. De gemeente ontmoet in deze rol
de burger in twee hoedanigheden: als participant (meedenken in
beleidsprocessen) en als klant (afnemen van producten of diensten). De
kwaliteitsmeting richt zich in deze rol op de mate van kwetsbaarheid
en het strategisch vermogen van de organisatie, op de
professionaliteit en het samenspel tussen bestuur, politiek en het
gemeentelijk apparaat en op de mate van vraag- en klantgericht werken.
3. De gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel: er zijn meer
overheids-lagen en -instanties dan de gemeente alleen. De gemeente
heeft met veel van deze overheden te maken en moet in die
wisselwerking opereren als behartiger van de eigen, lokale belangen.
Maar tegelijkertijd moet zij ruimer denken en een bijdrage leveren aan
de realisatie van (boven)regionale opgaven. De kwaliteitsmeting brengt
in dit verband het karakter van intergemeentelijke samenwerking, de
positie van de gemeente Lopik ten opzichte van andere bestuurslagen en
de externe oriëntatie en belangenbehartiging in kaart.
4. De gemeente als vernieuwende organisatie: is de gemeente creatief
en vernieuwend in de manier waarop de beleids- en bedrijfsvoering
wordt ingevuld en waarop eigen medewerkers perspectieven wordt
geboden? De kwaliteitsmeting richt zich hier op innovativiteit en
veranderingsgezindheid, op de gemeente als werkgever en op de
financiële positie van de gemeente.
Kwaliteitsdebatten met 5 verschillende groeperingen
De kwaliteitsmeting wordt in verschillende stappen uitgevoerd. Eerst
worden diverse bronnen geraadpleegd: beleidsdocumenten worden
bestudeerd evenals bestaande onderzoeken, zoals het onderzoek `De
Staat van de Gemeente' dat in het najaar van 2007 is uitgevoerd. Er
worden gegevens verzameld uit secundaire bronnen, zoals het
provinciaal register. Dit alles levert een profielschets op van de
gemeente Lopik.
Daarnaast worden eind mei 2008 vertrouwelijke kwaliteitsdebatten
gevoerd met vijf verschillende groeperingen: het college, de raad, de
ambtelijke top, het maatschappelijk middenveld en met medeoverheden.
Deze debatten staan onder leiding van een externe, onafhankelijke
discussieleider.
Raad besluit over verbeterstrategie
De resultaten van de inventarisatie en de debatten vormen de inbreng
voor een kwaliteitsrapport. Het college en gedeputeerde staten zullen
dit kwaliteitsrapport bespreken, met als resultaat een voorstel voor
een verbeterstrategie. Dit voorstel zal ter besluitvorming aan de
gemeenteraad worden voorgelegd.
Gemeente Lopik