Amsterdam RAI groeit en bouwt aan nieuw gezicht
05 mei 2008
Amsterdam RAI heeft in 2007 een netto omzet behaald van ⬠133,3
miljoen, 15,3% meer dan in 2006. Ten opzichte van het qua
beurskalender meer vergelijkbare jaar 2005 steeg de omzet met 24%. Het
bedrijfs-resultaat kwam uit op ⬠12,5 miljoen, een daling van ruim
3% ten opzichte van 2006 toen Amsterdam RAI mede door enkele eenmalige
mega-evenementen een topjaar beleefde. De netto winst daalde met bijna
23% tot ⬠7,3 miljoen. Deze daling is vrijwel geheel het gevolg van
het feit dat in 2007 voor het eerst weer over de gehele winst
vennootschapsbelasting moest worden afgedragen. Met ruim 600
evenementen in 2007 trok Amsterdam RAI in totaal ruim 1,8 miljoen
bezoekers.
In het afgelopen jaar heeft Amsterdam RAI opnieuw fors geïnvesteerd
in haar complex. Naast renovatie van het bestaande complex, is de bouw
van het hoogwaardige RAI Elicium aan de voorzijde van het complex het
meest zichtbaar. Met het Elicium kan Amsterdam RAI zich vanaf 2009 nog
nadrukkelijker bewegen op de markt van grote internationale,
meerdaagse evenementen. In 2007 is voor ⬠22,2 miljoen in het complex
geïnvesteerd.
Internationale successen
De sterke omzetstijging in 2007 was onder meer te danken aan het
succes van de eigen beurstitels en door derden georganiseerde
internationale evenementen. In september leverde de 40e editie van de
International Broadcasting Convention (IBC) een âall time highâ record
op met ruim 1.300 exposanten en 47.000 bezoekers uit meer dan 150
landen. In dezelfde maand vond ook de bijeenkomst plaats van de
European Association for the Study of Diabetes (EASD), een meerdaags
internationaal congres met meer dan 14.000 medici uit alle landen van
Europa.
In oktober en november waren de door Amsterdam RAI zelf georganiseerde
internationale vakbeurzen METS (toeleveranciers in de
watersportbranche) en TERTS (The European Road Transport Show) grote
internationale hoogtepunten.
Nationale beurzen
De reputatie van enkele nationale beurzen die door Amsterdam RAI zelf
worden georganiseerd, zoals de Huishoudbeurs en de Horecava, kregen
erkenning bij de uitreiking van de Nationale Expojaarprijs 2007.
Amsterdam RAI of deelnemers aan evenementen in de RAI kwamen in drie
van de vier categorieën als winnaar uit de bus. In de categorie
âbeste beursconcept busines-to-business werd de Horecava als winnaar
uitgeroepen. Hoewel de AutoRAI 2007 met ruim 100 nieuwe modellen
vernieuwender was dan ooit, bleef het bezoekersaantal enigszins achter
bij de verwachtingen. Belangrijkste oorzaken: wijziging van de
beursdata en het extreem warme weer tijdens deze beurs in april 2007.
Verwachting
Amsterdam RAI verwacht dat omzet en resultaat in 2008 zullen
uitstijgen boven het niveau van 2007. Voor de langere termijn wekt het
vertrouwen dat er in het afgelopen jaar meerdere nieuwe grote
evenementen zijn geboekt die in de jaren na 2008 plaatsvinden. Verder
zijn voor verschillende bestaande grote evenementen meerjarige
contracten afgesloten.
Noot voor de redactie,
Amsterdam RAI