Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Mensen met elkaar in contact brengen
De aanpak van Vraagwijzer
Een oudere mevrouw komt bij Vraagwijzer. Ze vraagt: Kunnen jullie voor
mij een maaltijdvoorziening organiseren, zodat ik s avonds een
maaltijd thuisgebracht krijg?
Vervolgens gaat de Vraagwijzer-consulente met deze mevrouw in gesprek.
Toen werd duidelijk dat zelf koken het probleem niet is. Het was meer
het boodschappen doen. Dat ging haar steeds lastiger af. We hebben
haar gewezen op een vrijwilliger bij haar in de buurt. Samen doen ze
nu twee keer per week boodschappen. En mevrouw kookt zelf weer, zegt
Denise van Dongen.
Denise is de manager van het team consulenten van Vraagwijzer aan de
Grote Hagen 88. Deze vraagbaak bestaat nu drie jaar en krijgt het
steeds drukker. De dienstverlening is intussen aan het veranderen.
Denise: Drie jaar geleden hadden we deze oudere mevrouw doorverwezen
naar de instantie die maaltijden thuisbrengt. Nu nemen we de tijd om
met een kopje koffie of thee erbij - eens na te gaan hoe het probleem
in elkaar steekt. We gaan op zoek naar de vraag achter de vraag. En we
proberen mensen in contact te brengen met anderen in IJsselmonde die
een klant net dat ene zetje in de goede richting kunnen geven.
Iemand uit de problemen helpen
Vraagwijzer staat niet op zichzelf, maar werkt samen met een
twintigtal organisaties in de deelgemeente. Van woningbouwcorporaties
tot maatschappelijk werk. We kennen de mensen achter deze
organisaties, zegt Denise. Dat maakt de contacten net wat makkelijker.
En dan is er nog die andere soort relaties die steeds belangrijker
wordt.
Vraagwijzer heeft veel vrijwilligers in de kaartenbak staan. Het zijn
mensen die graag de handen uit de mouwen steken om iemand uit de
problemen te helpen. Dat worden er meer. Soms zijn ze gespecialiseerd.
Denise: Zo zijn we nu bezig om ons administratieve netwerk te
versterken met mensen die een kei zijn in het ontwarren van post en
rekeningen. Naar deze post-deskundigen is steeds meer vraag. We kregen
laatst een jonge allochtone moeder op bezoek. Ze had problemen met de
taal en begreep maar weinig van de rekeningen die ze kreeg. De stapel
post werd thuis steeds groter. Een vrijwilliger die jaren op een
kantoor heeft gewerkt, is haar toen een middagje gaan helpen.
Toch goed dat we even hebben doorgevraagd
Het valt de consulenten op dat steeds meer mensen financiële problemen
hebben. Vraagwijzer heeft geen zak geld staan om gaten te dichten,
maar ook op andere manieren kan Vraagwijzer mensen met schulden van
dienst zijn.
Een tijdje terug was hier een meneer die vroeg hoe hij een
betalingsregeling kon treffen met de Belastingdienst. Hij had net een
huis gehuurd en kon de aanslag niet betalen. Toen we verder vroegen,
bleek dat deze meneer voorheen tijdelijk dakloos is geweest en toen
nog geen uitkering had. Kortom, er moest geen betalingsregeling komen,
maar juist kwijtschelding worden aangevraagd. Toch goed dat we even
hebben doorgevraagd.
Ondertussen heeft Vraagwijzer geregeld dat deze klant met een stage
werkervaring op kan doen, zodat hij binnenkort makkelijker een
betaalde baan kan vinden. Denise: We houden de vinger aan de pols.
De Kracht van IJsselmonde
Wat bij Vraagwijzer gebeurt, sluit aan bij de manier waarop
deelgemeente IJsselmonde de WMO oppakt. De Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO) geeft IJsselmonde specifieke taken: mensen
adviseren en begeleiden die eenvoudige zorg en praktische
ondersteuning nodig hebben. Dat kun je doen door mensen via
Vraagwijzer door te verwijzen of te bemiddelen naar instanties die
professionele zorg en ondersteuning kunnen bieden. Dat gebeurt ook,
maar het kan dus ook anders.
Portefeuillehouder Bram van Hemmen: Vraagwijzer boort desgewenst
contacten aan waar mensen zelf niet zo aan hadden gedacht. Het
koppelen aan mensen die iemand graag van dienst zijn, wordt steeds
belangrijker. Dat werkt natuurlijk niet altijd, maar wel opvallend
vaak. Het is de Kracht van IJsselmonde.
Hier vindt u Vraagwijzer
Vraagwijzer is te vinden aan de Grote Hagen 88. Mensen zijn welkom op
maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur. Bellen kan ook: 010 - 482
11 00 (24 uur per dag).
Vraagwijzer is ook te vinden op diverse wijkspreekuren.
Beverwaard, Trefpunt De Focus, Oude Watering 324, maandag van
10.00-11.00 uur.
Lombardijen, Trefpunt Lombardijen, Horatiusstraat 50, woensdag van
10.00-11.00 uur.
Hordijkerveld, Trefpunt De Dijk, Susannadijk 153, vrijdag van
10.00-11.00 uur.