Klinisch onderwijs: dimensies van een uniek kwaliteitsproduct
Datum: 06 mei 2008
Oratie: 6 mei 2008, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5
Spreker: prof.dr. A.J. Duits, hoogleraar Klinisch Onderwijs
Titel: Klinisch onderwijs: dimensies van een uniek kwaliteitsproduct
Faculteit: medische wetenschappen
Samenvatting van de oratie:
Klinisch onderwijs aan studenten geneeskunde in hun co-schappen in het
UMCG affiliatieziekenhuis St. Elisabeth Hospitaal te Curaçao bestaat
al meer dan 40 jaar. Volledig overeenstemmend met de Nederlandse
programma-eisen vertoont de Gronings-Caribische variant unieke
dimensies die hun weerslag vinden in de duurzame ontwikkeling van de
gezondheidszorg binnen (en buiten) het Koninkrijk der Nederlanden.
Met de introductie van het competentiegericht klinisch onderwijs voor
zowel de basisartsopleiding als de opleiding tot medisch specialist
zijn belangrijke mogelijkheden ontstaan op het gebied van
kwaliteitsverbeteringen. Een gezond onderwijsklimaat met effectieve
feedback vereist investering in doceervaardigheden die tevens inzicht
geven in de eigen competenties en inschatting van de behoefte aan
nascholing. De kwaliteit van zorg geleverd aan de patiënt is dan ook
nauw gerelateerd aan de continue nascholing van de arts.
Een integraal kwaliteitsprogramma binnen het klinisch
onderwijsprogramma te Curaçao (QASNA) wordt geintroduceerd. Dit
programma verzorgt, gebruik makende van basisprincipes van
kwaliteitsverbetering, datavergaring, analyse en invoering van
veranderingen ten behoeve van een integrale kwaliteitsverbetering van
de zorg. Verschillende belangrijke aspecten gerelateerd aan de rol van
structurele lokale en externe begeleidingstrajecten zullen
gepresenteerd worden; waaronder ook de aandacht die binnen het
programma besteed wordt aan de verpleegkundige zorg.
Dit programma besteedt uitgebreid aadacht aan het proces van
"klinische volwassenheid", wat een toenemend centralere rol gaat
spelen in de dagelijkse werkzaamheden van de moderne arts binnen een
multiculturele setting.
Essentiële vaardigheden, die van belang zijn voor onder andere
effectieve interventieprogramma's in Nederland worden binnen het QASNA
programmageanalyseerd en beschreven.
Tot slot zal de mogelijkheid van de rol van het klinisch onderwijs in
de duurzame ontwikkeling van de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden
bediscussieerd worden.
Rijksuniversiteit Groningen