Geen Tournedos Rossini maar een Mis van...


concerten in Utrecht en Bilthoven

UTRECHT, 20080402 -- Het Leeuwenbergh Vocaal Ensemble voert, in kleine bezetting, de smakelijke `Petite Messe Solennelle' van Gioacchino Rossini uit.

`Bon Dieu, La voilà terminée cette pauvre petite Messe. Est-ce bien de la Musique sacrée (gewijde muziek) que je viens de faire ou bien de la Sacrée Musique (die verdomde muziek)? J'étais né pour l'opera buffa, tu le sais bien ! Peu de science, un peu de coeur, tout est là. Sois donc béni, et accorde moi le Paradis.'

De bovenstaande opdracht die Rossini schreef bij Petite Messe Solennelle is typerend voor zijn stijl: een mix van sentiment, vroomheid en humor. Het is nog steeds vrijwel onbekend dat de Italiaanse componist Gioacchino Rossini (1793-1868), vooral bekend door zijn opera, ook godsdienstige, vocale, piano en kamermuziek schreef.
Nadat Rossini bijna veertig opera's in ruim twintig jaar geschreven had en een van de voornaamste vernieuwers is geworden in het veld van de dramatische muziek, stopt de dan 37 jarige Rossini op het hoogtepunt van zijn carrière. In het begin van 1855, na lange jaren van ziekte, vestigt Rossini zich in Parijs, waar hij de rest van zijn leven blijft en vanaf 1857 ineens weer begint te componeren. In 1863 componeert Rossini de Petite Messe Solennelle voor 4 solisten, drie vocale kwartetten, piano en een harmonium. De Petite Messe Solennelle (zo genoemd omdat de bezetting klein is niet om de lengte van het stuk) is een mix van humor en emotie. De humor uit zich vooral in de ritmische delen (bijvoorbeeld in het Kyrie en Quoniam), in de typische Rossiniaanse annotaties (Allegro chrétien of Prélude religieux), de amusante tempi (zoals de wals in O Salutaris). Maar de humor uit zich bovenal in de eigenaardige variatie van stijlen, die ons meenemen van een Christe - 16e eeuws Rome waardig - tot een opera-achtig Domine Deus of een romantische Agnus Dei. Het geheel wordt bijeengehouden door de simpele, elegante en heldere melodische lijn die af en toe onderbroken wordt door een dubbele fuga zoals in de Cum sancto Spiritu.
Het stuk was bedoeld voor de consecratie van de nieuwe huiskapel in de residentie van gravin Louise Pillet-Will, de echtgenote van een bankier met wie Rossini bevriend was. Het werd daar ook bij die gelegenheid uitgevoerd op 14 maart 1864.

Op twee mooie locaties is dit feestelijke werk te beluisteren. In Utrechts mooiste `kleine zaal' Leeuwenbergh (als feestconcert voor de "Vrienden van Leeuwenbergh" maar ook andere liefhebbers zijn van harte welkom) en in de, in het groen gelegen, Woudkapel in Bilthoven en wel op:

3 Mei 2008 - Utrecht - Leeuwenbergh (Servaasbolwerk 1A) en
17 Mei 2008 - Bilthoven - Woudkapel (Beethovenlaan 21)
Aanvang beide keren 20.00 uur
Entrée : ¤ 15,-- CJP ¤ 9,-- ¤12,50 (`Vrienden van Leeuwenbergh')
Kaartverkoop voor aanvang van het concert aan de zaal.

Uitvoerenden:
Leeuwenbergh Vocaal Ensemble o.l.v Roel Vogel
Helene Kalisvaart - sopraan
Olga Werner - alt
Erik Janse - tenor
Jan Hilbert - bas
Rik Helmes - harmonium
Reinder Mulder - piano