Uitkomsten van onderzoek door consumentenvereniging Goede Waar & Co
03/05/2008 11:26
Consumenten Vereniging Goede Waar & Co
Voorbeeldig vakantiepark
Voor wie graag een duurzame keus maakt bij een week(end)je weg, is het predikaat Green Key eigenlijk (nog) niet behulpzaam. Uit onderzoek van Goede Waar & Co blijkt dat er parken zijn zonder Green Keycertificaat die beter scoren dan die mét zo'n schild. De onderzochte parken zijn: CenterParcs, Eureka Villapark, Landal Greenparks, Marveld en Roompot Parken. De meerderheid van de onderzochte parken maakt nog niet veel gebruik van de mogelijkheid om bezoekers te stimuleren om duurzaam gedrag te vertonen. "De mensen zitten daar niet op te wachten" was een vaak gehoord commentaar bij de suggestie dat men, om zijn afval te scheiden, verschillende afvalbakjes nodig heeft in zijn bungalow. Inderdaad, er is nog een wereld te winnen.
Scharrelkinderen, en hoe word je een scharrelouder?
Kinderen zijn in Nederland gelukkig, maar ze spelen erg weinig buiten. Een tekort aan natuurlijk spel en natuurbeleving betekent gemiste kansen voor de ontwikkeling van kinderen of erger (overgewicht, concentratieproblemen, agressie, depressie). Vele initiatieven komen daarom van de grond zoals www.nationaleuitdaging.nl, het netwerk www.springzaad.nl en het Bewaarde Land. Ouders kunnen groene schoolterreinen aankaarten en helpen initiëren. Goede Waar & Co geeft nog meer tips om de kinderen lekker te laten scharrelen in de natuur.
De keuze van hardlopers
Hardlopen wordt steeds populairder. Duurlopen van alle afstanden zijn ongekend populair. Hoe staat het met de duurzaamheid van hardloopschoenen? Kan je de duurzame productiemethode van de schoen laten meespelen bij de aankoop van schoenen, zonder een blessure te riskeren vanwege een minder ideale pasvorm? Nee dus! De hardlopende consument heeft merendeels niet veel te kiezen. Meer transparantie is nog steeds hard nodig.
De uitkomsten van het onderzoek staan volledig in P+ Magazine van mei+juni 2008
Goede Waar & Co
Goede Waar & Co is een onafhankelijke consumentenvereniging die al 25 jaar onderzoek doet naar mens-, dier- en milieuvriendelijke producten. Zo helpen we consumenten barrières op te heffen die duurzaam consumeren in de weg staan. Goede Waar & Co maakt bewust consumeren mogelijk. Leden van Goede Waar & Co krijgen P+ Magazine vol met praktische informatie. Zij kunnen bovendien het hele jaar gratis gebruik maken van de consumentenservice, waar ze met al hun vragen over voeding, verzorging, kleding en toerisme dagelijks terecht kunnen.
www.goedewaar.nl
www.kledingchecker.nl
www.keurmerken.info
http://www.goedewaar.nl/