Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 2 MEI 2008

Human Inference breidt internationaal uit dankzij GIMV

BV Nederland verliest 400 miljoen euro per jaar door gebrek aan datakwaliteit

Human Inference, de Europese leider op het gebied van datakwaliteitssoftware, breidt internationaal sterk uit. Het bedrijf, dat al meer dan 20 jaar in Nederland bestaat, heeft inmiddels ook vestigingen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en binnenkort in Frankrijk. Naast de core ontwikkeling in Nederland werkt er een aparte groep software ingenieurs voor Human Inference in India.

Deze internationale expansie is mogelijk gemaakt door een investering van onder meer GIMV, een van de grootste Europese investeringsmaatschappijen. GIMV heeft in 2007(gedeeltelijk) een secundaire management buy out gefinancierd, zodat Human Inference zijn groeiplannen kon realiseren.

Inmiddels heeft Human Inference een aantal gerenommeerde internationale bedrijven als klant. Enkele namen: Barclays, Schufa, Allianz, Messe München en Belgacom.

Aandacht datakwaliteit toegenomen

Hugo Verwijs, Chief Executive Officer van Human Inference, verwacht dat het bedrijf de komende jaren zijn omzet verdubbeld. "De aandacht voor datakwaliteit is de laatste jaren sterk toegenomen. Het grote aantal overnames, de strengere compliance eisen en het centraal stellen van de klant, heeft ertoe geleid dat bedrijven steeds kritischer kijken naar de database waarop ze hun business baseren."

Een onderzoek van Human Inference met Nyenrode Business Universiteit heeft aangetoond dat de BV Nederland nog steeds 400 miljoen euro per jaar weggooit door gebrek aan datakwaliteit.. Dubbele v erzendingen en foute namen op ziekte- en verzekeringspolissen kosten handenvol geld. Daarnaast spelen zachte issues mee, zoals klantvriendelijkheid en imago. "Een bedrijf dat zijn database op orde heeft, kan de klant sneller en beter te woord staan en veroorzaakt minder irritatie bij klanten," aldus Verwijs.

De oplossingen van Human Inference onderscheiden zich door zich te baseren op specifieke kennis van de diverse landen. Zo wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met de titulatuur, de kennis van familienamen en interpreteert de software ook de gegevens door te kijken naar de context. Het aantal handmatige correcties neemt daardoor sterk af.

Bedrijven die met veel klanten en leveranciers zaken doen ervaren direct de meerwaarde van Human Inference. Zo is de financiële sector een belangrijke klant voor Human Inference. Maar ook andere sectoren, zoals utiliteitsbedrijven, telecom, uitgevers en de publieke sector, tonen grote interesse. Door het beschikbaar stellen van de oplossingen via een 'software as a service' (SaaS) model, komen deze ook in toenemende mate binnen handbereik van kleinere organisaties en kan datakwaliteit worden geïntegreerd in allerlei online diensten.

GIMV

De investering van GIMV in Human Inference paste in de investeringsstrategie van GIMV, waarbij groei en internationalisatie voorop staan. Daarnaast onderscheidt het bedrijf zich ook op andere gebieden. Allereerst is GIMV een van de weinige investeringsmaatschappijen die investeert in ICT bedrijven in Nederland. GIMV, marktleider in de Benelux, heeft met 500 miljoen meer geld in kas en investeert ook gemiddeld hogere bedragen in bedrijven (tot zo'n 15 miljoen) dan andere maatschappijen. De durfinvesteerder heeft recentelijk ook nog een aantal bedrijven naar NYSE Euronext gebracht. GIMV heeft nu 4 deelnemingen in Nederland.