Ingezonden persbericht
PERSBERICHT 2 MEI 2008
Human Inference breidt internationaal uit dankzij GIMV
BV Nederland verliest 400 miljoen euro per jaar door gebrek aan datakwaliteit
Human Inference, de Europese leider op het gebied van datakwaliteitssoftware, breidt internationaal sterk uit.
Het bedrijf, dat al meer dan 20 jaar in Nederland bestaat, heeft inmiddels ook vestigingen in Duitsland, het
Verenigd Koninkrijk, België en binnenkort in Frankrijk. Naast de core ontwikkeling in Nederland werkt er een
aparte groep software ingenieurs voor Human Inference in India.
Deze internationale expansie is mogelijk gemaakt door een investering van onder meer GIMV, een van de
grootste Europese investeringsmaatschappijen. GIMV heeft in 2007(gedeeltelijk) een secundaire management
buy out gefinancierd, zodat Human Inference zijn groeiplannen kon realiseren.
Inmiddels heeft Human Inference een aantal gerenommeerde internationale bedrijven als klant. Enkele
namen: Barclays, Schufa, Allianz, Messe München en Belgacom.
Aandacht datakwaliteit toegenomen
Hugo Verwijs, Chief Executive Officer van Human Inference, verwacht dat het bedrijf de komende jaren
zijn omzet verdubbeld. "De aandacht voor datakwaliteit is de laatste jaren sterk toegenomen. Het grote
aantal overnames, de strengere compliance eisen en het centraal stellen van de klant, heeft ertoe geleid
dat bedrijven steeds kritischer kijken naar de database waarop ze hun business baseren."
Een onderzoek van Human Inference met Nyenrode Business Universiteit heeft aangetoond dat de BV
Nederland nog steeds 400 miljoen euro per jaar weggooit door gebrek aan datakwaliteit.. Dubbele v
erzendingen en foute namen op ziekte- en verzekeringspolissen kosten handenvol geld. Daarnaast
spelen zachte issues mee, zoals klantvriendelijkheid en imago. "Een bedrijf dat zijn database op orde
heeft, kan de klant sneller en beter te woord staan en veroorzaakt minder irritatie bij klanten,"
aldus Verwijs.
De oplossingen van Human Inference onderscheiden zich door zich te baseren op specifieke kennis
van de diverse landen. Zo wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met de titulatuur, de kennis van
familienamen en interpreteert de software ook de gegevens door te kijken naar de context. Het aantal
handmatige correcties neemt daardoor sterk af.
Bedrijven die met veel klanten en leveranciers zaken doen ervaren direct de meerwaarde van Human Inference.
Zo is de financiële sector een belangrijke klant voor Human Inference. Maar ook andere sectoren, zoals
utiliteitsbedrijven, telecom, uitgevers en de publieke sector, tonen grote interesse. Door het beschikbaar stellen
van de oplossingen via een 'software as a service' (SaaS) model, komen deze ook in toenemende mate binnen
handbereik van kleinere organisaties en kan datakwaliteit worden geïntegreerd in allerlei online diensten.
GIMV
De investering van GIMV in Human Inference paste in de investeringsstrategie van GIMV, waarbij groei en
internationalisatie voorop staan. Daarnaast onderscheidt het bedrijf zich ook op andere gebieden. Allereerst
is GIMV een van de weinige investeringsmaatschappijen die investeert in ICT bedrijven in Nederland. GIMV,
marktleider in de Benelux, heeft met 500 miljoen meer geld in kas en investeert ook gemiddeld hogere
bedragen in bedrijven (tot zo'n 15 miljoen) dan andere maatschappijen. De durfinvesteerder heeft recentelijk
ook nog een aantal bedrijven naar NYSE Euronext gebracht. GIMV heeft nu 4 deelnemingen in Nederland.