Treinen ze gaan steeds harder: mede doordat men ons ook uit de auto wil hebben invb met de files en het milieu

Maar aan de beveiliging van de spoorwegovergangen word ondanks de steeds hogere snelheden van deze treinen niets gedaan .
Zelfs onbewaakte spoorwegovergangen zijn er nog in honderdtallen.

Een kwalijke zaak vind de kinderombudsman.
Het is en blijft dan ook verwonderlijk dat spoorwegovergangen met voorbij razende treinen, met soms snelheden tot 300 km per uur (en er komen steeds meer van dat soort treinen) nog steeds niet voldoende beveiligd zijn .

Er gebeuren jaarlijks tigtallen ongelukken op spoorwegovergangen, waarbij doden en gewonden vallen. In 2007 vielen er 19 doden (waarvan 10 jongeren onder de 21 jaar) en 16 gewonden bij 72 botsingen. Vorig jaar zijn ruim 300 meldingen binnengekomen van gevaarlijke situaties met kinderen bij het spoor. Om kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de mogelijke gevaren van het spoor heeft ProRail dan wel een lespakket ontwikkeld voor de basisschool een goede zaak vind de kinderombudsman, maar er zijn ook nog jongere kinderen die graag buiten spelen en het gevaar niet zien.

Zeker niet als ze er zo op en of onderdoor kunnen lopen. Jaarlijks komen er honderden meldingen van burgers en machinisten over gevaarlijk spelende kinderen bij het spoor. ProRail is en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid op en rond het spoor. We schermen het spoor zoveel mogelijk af en maken het zo moeilijk mogelijk om het spoor over te steken. Ook wordt regelmatig bij spoorwegovergangen gecontroleerd en worden boetes opgelegd en er zijn websites zoals : http://www.dingdingding.nl/ meld ProRail.

Maar hoe zit het met de peuters/kleuters die nog niet op de basisschool zitten. Deze kinderen beseffen meestal echt nog niet dat ze zich op gevaarlijk terrein bevinden. Voor beschermde diersoorten zet men hele bossen af en maakt men overgangen en tunnels zodat deze dieren niet op de snelwegen kunnen geraken, maar als het om kinderen gaat is een goed afgesloten spoorbaan of spoorwegovergang blijkbaar teveel. Ik vestig bij deze dus nogmaals de aandacht op de gevaren van de steeds maar sneller wordende treinen.
In 2004 schreef de kinderombudsman ook al eens de toenmalige Minister van Verkeer en waterstaat, Mevrouw drs. K.M.H. Peijs aan hierover lees het hier: http://groups.msn.com/KINDEROMBUDSMAN/voorstellen.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=34&LastModified=4675499760236888083 .

Maar tot op de dag van vandaag is er geen verbetering gekomen.Het enigste antwoord was op 1 december 2004 :dat de Minister strengere eisen wil stellen aan de NS. Minister Peijs (Verkeer) gaat strengere eisen stellen aan de concessie die de NS het recht geeft tot 2015 van het spoornet gebruik te maken. Zo moet de service in de provincie op peil blijven, mag de kortingskaart voor senioren niet verdwijnen en wordt het bedrijf eerder afgerekend op veiligheid en beschikbaarheid van zitplaatsen. Dit was dus geen antwoord op de klacht, en zal de Kinderombudsman bij deze ook de huidige Minister van verkeer en waterstaat Camiel Martinus Petrus Stephanus Eurlings dit nog maar eens voorleggen.

J.Aalders www.kinderombudsman.nl

Noot voor de pers:

Mvgr,

Naam: J.Aalders

Adres: Rietgansplein 23

Postcode: 6883 DT

Woonplaats: Velp

Provincie: Gelderland

Land: Nederland

T: 0268440431

M: 0610722063

E: j.aalders5@chello.nl

www.kinderombudsman.nl

PS : Wilt u in de toekomst geen mails meer ontvangen,
stuur ons dan nu uw reactie op dit bericht !

---