Nederlandse sportfans worden samen eigenaar in topsport

02/05/2008 11:37

Sportventures

Een meerderheidsbelang in een Eerste Divisie voetbalclub? Betrokken fans willen meer invloed. Voor deskundige sportfans met hart voor hun favoriete kijksport is er nu de mogelijkheid om te gaan meebeslissen. Stichting Sportfans United biedt iedere fan de mogelijkheid om samen met andere fans beslissingen te nemen over de toekomst van 'hun' sporter(s), favoriete team of club.

Sportfans United betekent...betere beslissingen voor de sport, échte invloed voor de fans én meer geld voor topsport!

Sportfans United heeft als doelen:

- Betere beslissingen genomen door de fans over de toekomst van Nederlandse topsport;
- Extra investeringen door de fans in topsportactiviteiten waar zij in geloven;
- Een geheel nieuw, innovatief concept waarmee échte inbreng van betrokken en deskundige sportfans wordt gewaarborgd.

Hoe werkt Sportfans United
Via de website www.sportfansunited.nl kunnen fans zich vanaf vandaag gratis en zonder verdere verplichtingen inschrijven. Stichting Sportfans United wil echt het verschil maken en gaat daarom pas bij 25.000 inschrijvingen van start. Vooraf aan de start bepalen de ingeschreven sportfans democratisch in welke topsportorganisatie zal worden geïnvesteerd. Zal het een Eerste Divisie voetbalclub worden? Uit een eerste online enqu(ee)te lijkt daarvoor de meeste animo te bestaan. Als minimaal 25.000 fans zich hebben aangemeld zal de deelnemers worden gevraagd stemrecht te kopen voor een jaarlijkse bijdrage van 64 euro. Zo zal de stichting bij de start minimaal een investeringsbudget van 1.6 miljoen euro per jaar beschikbaar hebben.

Topsport 2.0
Topsport 2.0 is volgens initiatiefnemer van de Stichting Sportfans United, Menno Schermer een niet te onderschatten ontwikkeling. De directeur van adviesbureau Sportventures in Amsterdam vervolgt: 'Nederland telt honderdduizenden fans met passie voor topsport. Gebeurtenissen zoals tijdens de Tour de France vorig jaar, het gerommel bij topclubs in de Eredivisie, het Formule 1 debacle van Spyker, het niet deelnemen van een Nederlandse boot aan de Volvo Ocean Race dit jaar na het ABN AMRO succes van 2006. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te geven van negatieve effecten door beslissingen van organisatoren en sponsors op (toekomstige) bijzondere sportmomenten'.

Uit een poll onder 1500 Ajax supporters blijkt dat 80% van de respondenten vindt dat Ajax de mogelijkheid moet invoeren fans lid te laten worden van de club. NRC Handelsblad, 17 maart: 'De mensen die de club echt steunen zitten in het stadion maar zij hebben geen enkele medezeggenschap'.

Stichting Sportfans United gaat kennis van Nederlandse sportfans bundelen en samen gaan zij belang(en) nemen in verschillende topsportactiviteiten.

Voor meer informatie:
Stichting Sportfans United
Contactpersoon: Menno Schermer
Meeuwenlaan 41
1021 HS Amsterdam
T 06 55740326
E info@sportfansunited.nl
W www.sportfansunited.nl

Voor een foto bij dit artikel, zie www.perssupport.nl.





http://www.sportfansunited.nl