Unilever zet zich in voor gecertificeerde duurzame palmolie
01/05/2008 : Unilever heeft vandaag aangekondigd dat zij voornemens is
tegen 2015 al haar palmolie te betrekken uit gecertificeerde duurzame
bron.
De onderneming start met het gebruik van gecertificeerde palmolie
wanneer die in de tweede helft van 2008 beschikbaar komt en streeft
ernaar dat alle palmolie die zij in Europa gebruikt tegen 2012
volledig traceerbaar is.
Dit initiatief bouwt voort op wat Unilever in meer dan tien jaar al
heeft bereikt in haar streven te komen tot duurzaamheid - van het
helpen oprichten van de Marine Stewardship Council om duurzame
visvangst te bevorderen en het invoeren van een duurzaam
landbouwbeleid in 1995 tot de introductie van gecertificeerde duurzame
thee eerder dit jaar.
Bij het stellen van dit ambitieuze doel erkent Unilever dat zij zal
moeten blijven samenwerken met overheden, leveranciers, NGO's en met
andere afnemers van palmolie.
Bij de aankondiging van dit initiatief op de Prince of Wales May Day
Climate Change Summit in Londen zei Patrick Cescau, Group Chief
Executive van Unilever: "Palmolie is een belangrijke grondstof voor
ons en voor de industrie van consumentenproducten in zijn geheel. Wij
gebruiken een aanzienlijke hoeveelheid palmolie en willen bijdragen
aan positieve veranderingen, net zoals we dat hebben gedaan binnen de
visserij, theeproductie en op andere gebieden."
"Tien jaar geleden zijn wij begonnen ons te richten op duurzame
palmolie door eigen richtlijnen en goede werkmethoden te ontwikkelen
en die te delen met telers en leveranciers, wat in 2004 heeft geleid
tot de oprichting van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO; de
Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie). Via de RSPO hebben we hard
gewerkt om binnen de industrie consensus te bereiken over criteria
voor duurzame palmteelt."
"Nu is het tijd voor een volgende stap. Leveranciers moeten actie
ondernemen om aan de criteria te voldoen door ervoor te zorgen dat
zowel de palmolie van hun eigen plantages als de olie die zij elders
betrekken wordt gecertificeerd. Wij zijn tevens van plan steun te
geven aan de roep om een onmiddellijk moratorium op verdere ontbossing
in Indonesië ten behoeve van de palmolieteelt. Wij maken ons hiervoor
hard, omdat we van mening zijn dat het goed is voor iedereen die onze
producten gebruikt, voor het milieu en de gemeenschappen waarin en
waaromheen palmolie wordt verbouwd en voor onze onderneming en onze
merken."
Unilever zal een leidende positie blijven innemen binnen de Ronde
Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) en deze inzetten als motor voor
verandering, mede door ervoor te zorgen dat doeltreffende sancties
worden opgelegd aan leveranciers die doorgaan met onwettige
ontbossingspraktijken.
Rod Taylor, bestuurder bij WWF International (het internationale
Wereld Natuur Fonds): "Het WWF is blij met Unilevers steun aan de
inspanningen om ontbossing in Indonesië te stoppen en te komen tot een
palmolievoorraad die volledig wordt betrokken uit gecertificeerde
duurzame bron. Het WWF wenst Unilever veel succes bij het
verwezenlijken van haar belofte en hoopt dat Unilevers initiatieven
anderen zullen inspireren tot navolging."
Unilever zal regelmatig verslag doen van de voortgang ten aanzien van
deze voornemens en zij zal hierover in contact blijven met alle
belanghebbenden.
Namens Unilevers Sustainable Development Panel zei Jonathon Porritt:
"We zijn zeer verheugd over deze nieuwe plannen van Unilever met
betrekking tot palmolie. De afgelopen twee jaar hebben we Unilever
geadviseerd over deze kwestie en we zijn met name onder de indruk van
de manier waarop Unilever de wereld heeft gewezen op de gevolgen van
de huidige overhaaste, niet-duurzame overstap op biobrandstoffen."
"Dit zijn ambitieuze doelstellingen, en met name Unilevers bereidheid
een leidende rol op zich te nemen bij het opzetten van betrouwbare,
gecertificeerde productieketens voor palmolie is belangrijk. Een
aantal basispunten is reeds ontwikkeld via de RSPO, maar nu moet snel
tot actie worden overgegaan om verdere schade aan het regenwoud en
andere ecosystemen te voorkomen."
Unilever NV