29/04/2008
Systeemfout fiscus met kilometervergoeding dupeert twee miljoen werknemers
Culemborg, 29 april 2008 - Terwijl brandstofprijzen aan de
benzinepomp, mede door het stapelen van o.a. accijnzen, opcenten en
toeslagen een recordhoogte bereiken, handhaaft het kabinet de
belastingvrije kilometervergoeding voor circa 2 miljoen werknemers op
een historisch dieptepunt van ⬠0,19. De Beroepsgroep NHRV*
aangesloten bij vakbond De Unie heeft becijferd dat werknemers door de
eigensoortige rekenmethodiek van Financiën jaarlijks honderden euro's
mislopen.
Deze werknemers draaien nu zelf op voor de hogere kosten, die ze voor
de baas moeten maken. Nu past Financiën de kilometervergoeding alleen
aan voor inflatie. Echter: de autokosten stijgen harder dan de
inflatie. Daarom worden deze werknemers zwaar gedupeerd. De fiscaal
onbelaste kilometervergoeding zou, gezien de kostenontwikkeling, niet
⬠0,19 maar ⬠0,22 moeten bedragen. Afhankelijk van het aantal te
rijden zakelijke kilometers kan het koopkrachtverlies voor een
werknemer in 2008 oplopen tot ruim ⬠900,-. Bij een modaal inkomen is
dat al gauw 4% van de koopkracht.
De Unie roept minister Bos van Financiën op te bewerkstelligen dat
deze systeemfout in de begroting 2009 wordt gerepareerd. Het kost de
schatkist niets extra. Immers verreweg de meeste vergoedingsregelingen
zijn afgeleid van de fiscale kilometervergoeding, of deze nu ⬠0,19
of ⬠0,22 bedraagt. Voor werkgevers werkt een hogere vergoeding niet
door in extra lasten, zoals premies voor werknemersverzekeringen en
pensioenpremies. Voor hen is het daarom gunstiger een hogere
kilometervergoeding te betalen dan dat de hogere kosten voor
werknemers worden meegenomen in loonstijging.
* Achtergrondinformatie
---