Cap Gemini Nederland

PERSBERICHT

Utrecht, 29 april 2008

Capgemini en LHS implementeren nieuw billing-platform T-Mobile

T-Mobile Nederland heeft Capgemini en LHS aangewezen voor de implementatie van een nieuw billing-platform. Capgemini treedt hierbij op als system integrator, terwijl LHS het BSCS iX-platform levert. Het nieuwe platform moet de Total Cost of Ownership reduceren. Bovendien worden bedrijfsprocessen in de nieuwe situatie beter ondersteund, aangezien de nieuwe oplossing de flexibiliteit van de billing-organisatie verhoogt.

De migratie naar een nieuw systeem maakt onderdeel uit van het strategische programma voor de samenvoeging van T-Mobile Nederland BV met Orange Mobile Nederland. Na een intensief RFI/RFP-traject ging de opdracht uiteindelijk naar Capgemini. Bovendien werkten Capgemini en T-Mobile in eerdere projecten al succesvol samen. Ook in de aanloop naar deze aanbesteding - tijdens de feasibility study die Capgemini samen met LHS uitvoerde - bleek de samenwerking prettig te verlopen.

De migratie zorgt voor een vermindering van de operationele kosten vanaf 2009 en een versterking van business support. Aan de basis van de 'ObiliX' genaamde operatie staat het BSCS iX version 2-platform van LHS dat voor T-Mobile op maat zal worden gemaakt. T-Mobile zal de nieuwe billing-oplossing op een nieuw hardwareplatform implementeren.

Gerrit Dekker, Directeur IT T-Mobile Nederland BV: "Dit project loopt over veel schijven en heeft een grote impact op onze organisatie: billing is immers een kernactiviteit van telecom operators. Transparantie en wederzijds vertrouwen tussen de betrokken partijen is voor ons dan ook van groot belang. Het slagen van dit project zien wij dan ook als een gezamenlijk succes."

Arjan Wichman, Account Executive Telecom & Media, Capgemini: "Bij iedereen leeft het besef dat succes alleen mogelijk is met een best effort van alle drie de partijen. Capgemini werkt altijd vanuit de wens de klant te transformeren tot een optimaal presterende, flexibele organisatie. In T-Mobile hebben we een business partner die in zijn hang naar innovatie volledig aansluit op deze missie. "

Detlef Purschke, Division Officer Europe, LHS: "We zijn erg blij met de keuze van T-Mobile Nederland voor iX Release 2, de meest recente versie van BSCS. Dit billing-platform is het beste in zijn soort en daarmee geschikt voor de zeer competitieve Nederlandse markt. Wij hebben samen met Capgemini een flink aantal billing-projecten opgeleverd in de afgelopen twee jaar. De gebundelde expertise van LHS en Capgemini en de uitstekende verstandhouding zal ook voor T-Mobile Nederland van grote waarde zijn."

EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Over T-Mobile
T-Mobile Nederland had in 2007 een jaaromzet van 1,318 miljard euro. Sinds 1 oktober 2007 zijn de mobiele en internetactiviteiten van Orange in Nederland onderdeel van T-Mobile Netherlands. Samen bedienen Orange en T-Mobile 4,9 miljoen klanten in Nederland. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. In Nederland beschikt T-Mobile over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een uitgebreid netwerk van HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding.
T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als onderdeel van Deutsche Telekom concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. De dochterondernemingen van Deutsche Telekom leveren aan het eind van december 2007 mobiele diensten aan bijna 120 miljoen klanten. Zij doen dit via een gemeenschappelijk platform gebaseerd op GSM, 's werelds meest succesvolle digitale draadloze standaard. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met naadloze transatlantische dienstverlening.
T-Mobile maakt ook deel uit van FreeMove, een alliantie van de vier leidende Europese mobiele operators - Orange, TIM (Telecom Italia Mobile), T-Mobile and TeliaSonera. Hiermee ondersteunt FreeMove haar klanten in hun communicatiebehoeften, wanneer zij op reis zijn in het buitenland, op een manier zoals zij thuis gewend zijn.

Over LHS
LHS is de toonaangevende independent software vendor (ISV) van billing- en klantenservicesystemen in de telecomsector. De prijswinnende oplossingen van de organisatie worden gebruikt door vooraanstaande netwerkoperators wereldwijd, om een consistente inkomstenstroom te bewerkstelligen en beheren. LHS Business Support Systems biedt volledige convergentie op verschillende niveaus. Het bedrijf ondersteunt daarmee alle mogelijke business modellen op het gebied van vaste en mobiele diensten en prepaid/postpaid diensten. LHS bouwt innovatieve systemen die het de klant mogelijk maken om nieuwe diensten snel te introduceren, waardoor omzetten worden gestimuleerd terwijl operationele kosten tot een minimum beperkt blijven. Meer informatie is beschikbaar op www.lhsgroup.com.